Macrobrobrachium identifikasjons problem

Hei! Er det noen der ute som har god peiling på kloreker? Har kjøpt to stk. Macrobrachium sp. "gold stripe" som de visstnok heter, selv om bare den ene har lyse striper på bakkroppen. Siden det er så store variasjoner innenfor denne slekten tenkte jeg det kunne være greit å vite mer eller mindre hva jeg har. Spesielt om de kan drettes i akvarie eller ikke. Om bilder kan hjelpe så er det bare å si ifra, men siden de er så flinke til å gjemme seg tror jeg i tilfelle jeg vil ta dem ut for å få gode bilder, noe jeg ikke gidder nå:P
ingen som kan en del om kloreker?
Vanskelig med Macrobrachium-reker. Det finnes tusenvis ja kanskje titusenvis av forskjellige arter.
Kjøpte selv en type kalt "Red Spotted", men aner ikke helt sikkert på hva de faktisk er.
Har noen egg? Er de i så fall store og få, eller små og svært mange (litt lik de matrekene har.)?
Det går ikke an å identifisere disse rekene som art. Derfor selges dem som M. "gold stripe". De fleste M arter kan ikke drettes.

Vil gjerne se bilder av arten Kanskje vi lager en profil i dyrebasen.
Var egentlig det jeg trodde, men man kan jo alltids håpe noen er kjempeflink me de kan ikke se noen egg ennå, men de er ikke så store enda. Skal se om jeg får tatt noen bilder av luringene. Skal jeg bare poste de her eller vil du ha dem en annen plass Håvard?
Her er vel en grei plass å poste dem
Måtte dessverre ta rekene ut av akvarie. Var ikke så lett å finne og ta gode bilder i en 720l så de er ikke heelt naturlige, men håper du kan bruke noen av dem. Bruker de tre beste bildene jeg finner av mine to reker, men om du vil ha fler er det bare å si ifra Den minste har mest tydelig stripe, men ser også antydning til stripe hos den største. Om dette er en kjønnsforskjell, tilfeldig eller om de ikke hører til samme art en gang vet jeg ikke. Hver gang butikken tar inn disse er det mange som ser ganske ulike ut. Kan ikke se noen egg, men vet heller ikke helt hva jeg skal se etter.

Bilde 1: Minste reka er den med mest tydelig stripe.
Bilde 2: Minste reka fra siden.
Bilde 3: Minste reka fra siden, spesielt m. følehorn
Bilde 1: Største reka ovenfra.
Bilde 2: Største reka fra siden m. følehorn
Bilde 3: Største reka framifra
Lignet litt på Rosenbergreke. I så fall, bør du passe på den De blir nemlig stoooore!
hehe..da kan det bli interessant å se da:P
Jeg skal undersøke litt og se om jeg finner lokasjon.

Kan minne litt om denne.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap