Blå reker

jeg kjøpte 40 blå reker til mitt nyoppsatte 28 l akvarium, etter 2 uker døde hele gjengen brukte filtermatriale fra et annet filter som var i gang men alt det andre er nytt. testene jeg tok var fine. kan det være at akvariet ikke har gått igjennom modningsprossesen på 7 uker? det har snart gått i 4 uker.
målte du nitritt? hva målte du med og hva ble resultatet?

Har du også målt nitrat? Reker er mer følsomme for nitrat (og andre vannverdier) enn det de fleste fisk er. Derfor - er det problemer med verdiene er ofte reker de første til å ta kvelden.

En massedød som din indikerer jo at noe er veldig galt med vannet.
ElinH
målte du nitritt? hva målte du med og hva ble resultatet? Har du også målt nitrat? Reker er mer følsomme for nitrat (og andre vannverdier) enn det de fleste fisk er. Derfor - er det problemer med verdiene er ofte reker de første til å ta kvelden. En massedød som din indikerer jo at noe er veldig galt med vannet.

tok en test nå, NO2, 0,3mg/l og NO3,er mellom 0mg/l og 12.5mg/l. rekene burde vel tåle det?
kommer uansett til å vente et par uker før jeg skaffer nye reker.
no2 *skal* være 0. nitritt er dødelig både for fisk og reker, og reker er spesiellt ømfintlig for det. så da antar jeg du har dødsårsaken der...
ER det tetra dråpetest? Ble NO2 testen gul eller orange?

Gul er mindre enn 0,3, orange er 0,3.

NO3 er absolutt innenfor hva reker bør tåle, i hvertfall tåler mine såpass.

har du hatt i noe i karet i det siste? Ei rot for eksempel?
ElinH
ER det tetra dråpetest? Ble NO2 testen gul eller orange? Gul er mindre enn 0,3, orange er 0,3. NO3 er absolutt innenfor hva reker bør tåle, i hvertfall tåler mine såpass. har du hatt i noe i karet i det siste? Ei rot for eksempel?

jepp det er tetra test fargen er lys gul.
ja jeg gikk til nyanskaffelse av en flott rot. skylte rota å satte den i akvariet, roten farget veldig.
Da er det kanskje rota som tok rekene dine. Nye røtter kan nemlig senke PH brått og mye. Jeg kjøpte ei rot og la det i en balje som tar 50 liter vann. PH i krana er rundt 7,5. Etter 24 timer var PH under 6! Stort, raskt dropp i PH kan skape problemer.

Nå er jo rekene borte uansett, men var jeg deg ville jeg fylt en bøtte med vann, målt PH, satt rota oppi og målt igjen 24 timer senere for å se hva slags effekt din rot har på PH. Det er ikke alle røtter som er like ekstreme. Er din det, er det kanskje best å la den ligge i en bøtte en god stund og bytte vann jevnlig
det skal jeg gjøre, tenkte ikke på rota i det heletatt men det er jo helt klart at du har rett her. det er akvariedag i dag for meg så jeg bytter det meste av vannet i dag og et par ganger i uka i ca 2 uker. tror du det begynner å hjelpe da?
Skulle jo tro det, men vanskelig å si noe sikkert. Det beste er at du bevæpner deg med en PH test og tester jevnlig. Rekene kan godt ha PH lavere enn 7 de, det er brå endringer som er skadelig. Ser at blå reke er oppført med PH mellom 6,6 og 8,4. I nedre del av det burde være greit så lenge de blir akklimatisert og PH ikke svinger mye
ElinH
Skulle jo tro det, men vanskelig å si noe sikkert. Det beste er at du bevæpner deg med en PH test og tester jevnlig. Rekene kan godt ha PH lavere enn 7 de, det er brå endringer som er skadelig. Ser at blå reke er oppført med PH mellom 6,6 og 8,4. I nedre del av det burde være greit så lenge de blir akklimatisert og PH ikke svinger mye :)

tusen tusen takk avklarende svar i fra deg, skal teste vannet jevnelig for ph.
roten farger ikke lenger så jeg får håpe det går riktig vei
Det gjør det helt sikkert
Tilfeldig bekjentskap
© Norman Behr
Reklame for plussmedlemskap