- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Hvorfor eplesnegler?
Hvorfor eplesnegler?
jeg ser at mange her inne har eplesnegler. Jeg har hele tiden trodd at snegler i akvariet var en pest og en plage. Jeg har selv slitt med ørten små snegler som har kommet med planter, men dette er ikke eplesnegler.
Hva er misjonen med eplesnegler og hvorfor heter de nettopp det?
Er de skadedyr, eller noe jeg med fordel kan kjøpe og ha i akvariene mine?
Hva er misjonen med eplesnegler og hvorfor heter de nettopp det?
Er de skadedyr, eller noe jeg med fordel kan kjøpe og ha i akvariene mine?
Postet 09.09.08 kl 20:26
Eplesnegler er det vi kaller nyttedyr, de spiser alger og matrester. Grunnen til navnet epler er vel at de blir på størrelse med epler, altså mye større enn mange andre snegler.
En annen grunn til at folk har disse er på grunn av alle de fargene man får de i, gule, hvite, brune, grønne, blå, rosa, lilla, med striper, uten striper osv.
Har selv skaffet meg to til (har da 3 fra før) som kom idag. Disse er vel rundt 1cm i skallet (fra foran til bak) og de er blå. Jeg er selv veldig fasinert av dem og synes de er flotte. Men de blir som sagt store.
En annen grunn til at folk har disse er på grunn av alle de fargene man får de i, gule, hvite, brune, grønne, blå, rosa, lilla, med striper, uten striper osv.
Har selv skaffet meg to til (har da 3 fra før) som kom idag. Disse er vel rundt 1cm i skallet (fra foran til bak) og de er blå. Jeg er selv veldig fasinert av dem og synes de er flotte. Men de blir som sagt store.
Postet 09.09.08 kl 20:47
Postet 09.09.08 kl 20:53
Postet 09.09.08 kl 20:59
Endret: 09.09.08 kl 21:01
Inaktiv bruker
Hvor raskt de vokser kommer ann på mye.. F.eks: Vannbytter, tilgang på mat, vannkvalitet osv.
Eplesnegler tar sjeldent planter. Da skal de enten være veldig sultene, eller bare slem mot deg
Eplesnegler tar sjeldent planter. Da skal de enten være veldig sultene, eller bare slem mot deg
Postet 09.09.08 kl 21:01
Postet 09.09.08 kl 21:16
Asiatisk jegersnegle er også ganske vanlig så vidt jeg har skjønt. Jeg har en del av dem her, og de har vært rimelig effektive på å spise opp pestsneglene. I tillegg er de fine å se på
Postet 09.09.08 kl 21:26
http://www.applesnail.net/content/multi_languages/norwegian.htm
Her er noe jeg fant på nett.
Ser at noen må ha kokt mat og andre ikke. Hvordan vet man hvem som trenger hva?
Her er noe jeg fant på nett.
Ser at noen må ha kokt mat og andre ikke. Hvordan vet man hvem som trenger hva?
Postet 09.09.08 kl 21:29
Jeg tror nok at "eplestørrelse" er en litt overdreven beskrivelse, men hvis vi sier små epler eller plommer, så er vi vel nærmere sannheten. Når man kjøper de, er de nok ca et par cm store, og de vokser ganske fort. Alt er avhengig av mattilgang og temperatur i karet. Du kan godt ha sneglene alene. Har du flere, er det en relativt stor sjanse for at de blir mange flere etterhvert...
Husk å ha en kalkstein eller litt kalk i vannet. De trenger det til skallbygging.
Husk å ha en kalkstein eller litt kalk i vannet. De trenger det til skallbygging.
Postet 09.09.08 kl 21:31
Hvis du tar kontakt med heidi ingdal så vil du nok få bedre svar på spm dine, hun har nesten det som finnes av snegler.
Postet 09.09.08 kl 21:32
Postet 09.09.08 kl 21:34
Eplesnegler
Eplesnegler er veldig flott og ha i ett akvarie , de rensker bunnen for avfall og du får en flott bunn , de spiser alger ,men rører ikke plantene. har selv ett par hundre og de blir flere og flere.
skal du ha det så bør du fore dem med krabbefor iblandt, agurk går også. og de har mange flotte fargekombinasjoner.
Vil også anbefale deg og høre med Heidi Ingdal her inne på forumet. jeg er hennes nabo og hun klarte overtale meg til og begynne med det, men det har tatt litt av
skal du ha det så bør du fore dem med krabbefor iblandt, agurk går også. og de har mange flotte fargekombinasjoner.
Vil også anbefale deg og høre med Heidi Ingdal her inne på forumet. jeg er hennes nabo og hun klarte overtale meg til og begynne med det, men det har tatt litt av
Postet 05.08.14 kl 19:01
Gammel tråd, ser jeg har startet den hehe.
Savner eplene mine jeg. Har hatt mange av dem i alle mulige farger, men så har de gradvis dødd ut, og så ble det slutt også blant de som bor i nærheten. Så nå er det helt tomt for epler.
Sullene lever, iallefall noen av dem.
Hvorfor snegler ? - får svare selv :
Fordi de er utrolig SØTE !! faktisk !
De er kjempesøte, de kommer i alle mulige vakre farger.
De er utrolig "enkle og dumme" mange ganger, men det gjør dem også så sjarmerende. Når de klatrer OVER hverandre istedenfor rundt hihi.
De gir en noe å se på, og de pynter opp med fargene sine. Og de samler seg villig når man slipper ned agurk osv til dem.
De er rett og slett søte, fargerike skapninger
Og jeg savner dem .
De har noen krav for å trives. De liker ikke kalde vannbytter, de trenger hardt vann med mye kalk i vannet for at skallene skal bli fine og ikke svinne bort. Jo flere de er, jo mer bruker de opp av kalken i vannet.
Og de trenger mat, pellets, agurk, squasj osv.
Savner eplene mine jeg. Har hatt mange av dem i alle mulige farger, men så har de gradvis dødd ut, og så ble det slutt også blant de som bor i nærheten. Så nå er det helt tomt for epler.
Sullene lever, iallefall noen av dem.
Hvorfor snegler ? - får svare selv :
Fordi de er utrolig SØTE !! faktisk !
De er kjempesøte, de kommer i alle mulige vakre farger.
De er utrolig "enkle og dumme" mange ganger, men det gjør dem også så sjarmerende. Når de klatrer OVER hverandre istedenfor rundt hihi.
De gir en noe å se på, og de pynter opp med fargene sine. Og de samler seg villig når man slipper ned agurk osv til dem.
De er rett og slett søte, fargerike skapninger
Og jeg savner dem .
De har noen krav for å trives. De liker ikke kalde vannbytter, de trenger hardt vann med mye kalk i vannet for at skallene skal bli fine og ikke svinne bort. Jo flere de er, jo mer bruker de opp av kalken i vannet.
Og de trenger mat, pellets, agurk, squasj osv.
Postet 06.08.14 kl 00:10
Epler
Har jeg vist hvordan man sender epler så har ikke det vært noe problem for her må de faktisk kastes iblandt,da det er ca 500-1000 stk her og det er ofte 20-30 klaser med egg på toppen av karret.
Postet 06.08.14 kl 10:14
Postet 06.08.14 kl 10:24
Postet 06.08.14 kl 12:58
Postet 06.08.14 kl 18:29
Postet 06.08.14 kl 18:45
Postet 06.08.14 kl 21:33
Det er vel bedre at du selger de enn at du må kaste de ? Ikke snillt mot de små å kaste de. Jeg har iallefall lyst på epler.
Mener jeg også fikk de pakket i fuktig vatt, og så i plastposer og bobleplast og inni en avklippet melkekartong. Muligens ene gangen inni en rund plastboks med fuktet vatt inni,
og så må man vel sende de rett før posten går så de ikke må ligge for lenge innpakket.
Mener jeg også fikk de pakket i fuktig vatt, og så i plastposer og bobleplast og inni en avklippet melkekartong. Muligens ene gangen inni en rund plastboks med fuktet vatt inni,
og så må man vel sende de rett før posten går så de ikke må ligge for lenge innpakket.
Postet 06.08.14 kl 21:35