- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- For varm for kirsebærreker?
For varm for kirsebærreker?
jeg bor i blokk med sentralfyring og mitt største problem er frosne naboer
ifjor vinten så hadde jeg rundt 30 grader i leiligheten selv om jeg luftet gjevnlig og alle ovnene i leiligheten er skrudd av hele vinteren.
Dette medfører selvfølgelig til at temperaturen i akvariet ligger på rundt 27 grader på natten og 28-29 grader på dagtid.
Jeg har sjekket i fiskebasen og alle jeg har skal tåle mellom 27-30 grader så da burde det gå greit, men så kom jeg til å tenke på rekene.
jeg har Kirsebærreker og blåreker. blårekene skal tåle opptil 28, men Kirsebærreke tåler jo bare opp til 25 grader
noen som har noen erfaring men om dette går bra eller dårlig eller bør jeg kvitte meg med Kirsebærrekene før de forsvinner av seg selv?
ifjor vinten så hadde jeg rundt 30 grader i leiligheten selv om jeg luftet gjevnlig og alle ovnene i leiligheten er skrudd av hele vinteren.
Dette medfører selvfølgelig til at temperaturen i akvariet ligger på rundt 27 grader på natten og 28-29 grader på dagtid.
Jeg har sjekket i fiskebasen og alle jeg har skal tåle mellom 27-30 grader så da burde det gå greit, men så kom jeg til å tenke på rekene.
jeg har Kirsebærreker og blåreker. blårekene skal tåle opptil 28, men Kirsebærreke tåler jo bare opp til 25 grader
noen som har noen erfaring men om dette går bra eller dårlig eller bør jeg kvitte meg med Kirsebærrekene før de forsvinner av seg selv?
Postet 10.09.08 kl 11:08
Jeg ville ha beholdt rekene for å se hvordan det går.
Men seriøst, så ville jeg ha kontektet styret i borettslaget for å få temperaturen redusert. Det blir jo dyre driftkostnader for borettslaget, som igjen viser seg i husleieregninga. Dersom naboene har det kaldere enn deg, så trenger de kanskje å lufte radiatoren sin?
Men seriøst, så ville jeg ha kontektet styret i borettslaget for å få temperaturen redusert. Det blir jo dyre driftkostnader for borettslaget, som igjen viser seg i husleieregninga. Dersom naboene har det kaldere enn deg, så trenger de kanskje å lufte radiatoren sin?
Postet 10.09.08 kl 16:20
Postet 10.09.08 kl 16:58
Endret: 10.09.08 kl 17:00
30 grader er jo ikke sundt og leve i engang håper det er lett og få luftet ut, jeg hadde aldri klart å bodd i en leilighet med over 22grader i oppholdsrom. På bad kan det vel gå ok med 30grader men ikke noe annet, soverom over 15grader er også uaktuelt
Jeg hadde så klart klaga Tviler på de som klager har 30 grader i leiligheten sin.. tipper det heller er noe galt hos de som burde bli fiksa
Jeg hadde så klart klaga Tviler på de som klager har 30 grader i leiligheten sin.. tipper det heller er noe galt hos de som burde bli fiksa
Postet 10.09.08 kl 17:11
Postet 10.09.08 kl 17:23
Det som ofte skjer, er at radiatorene samler opp luft som passerer i rørene. Til slutt blir det en så stor luftlomme at det varme vannet ikke klarer å sirkulere gjennom radiatoren. På alle radiatorer er det en ventil som ofte ligner bare på et mutterhode, og så er det en bitteliten tut ved siden av. Når man åpner litt på ventilen, så vil det komme damp ut av tuten. Man må holde en flaske under tuten og slippe ut damp til det begynner å strømme vann ut. Deretter skruer man igjen ventilen. Redskapet man skruer med, heter luftenøkkel. Etter lufting, burde varmen komme inn i ovnen dersom selve ovnen virker som den skal.
Postet 10.09.08 kl 19:04
jeg vet at ovnen må luftes men jeg føler at jeg ikke kan gå og banke på til alle naboer og be dem om å lufte ovnene sine.
selv om jeg ikke skrur på ovnene mine så har jeg rør som går opp til naboen som alltid er glovarme. så egentlig kan jeg ikke helt se problemet da naboene har samme type rør på veggen. så de burde jo være varmt der også selv om de ikke skrur på varmen.
men det finner jo folk som varmer for kråkene. lufter året rundt og skrur ovnene på fullt og synes at det ikke blir varmt nok.
men da lar jeg rekene være og håper på at de klarer en litt høyre temperatur om det skulle bli et problem.
selv om jeg ikke skrur på ovnene mine så har jeg rør som går opp til naboen som alltid er glovarme. så egentlig kan jeg ikke helt se problemet da naboene har samme type rør på veggen. så de burde jo være varmt der også selv om de ikke skrur på varmen.
men det finner jo folk som varmer for kråkene. lufter året rundt og skrur ovnene på fullt og synes at det ikke blir varmt nok.
men da lar jeg rekene være og håper på at de klarer en litt høyre temperatur om det skulle bli et problem.
Postet 10.09.08 kl 19:32
Endret: 10.09.08 kl 19:32
Inaktiv bruker
finnes det ikke noe som gir motsatt effekt av en varmekolbe, en slags kuldekolbe? jeg mener å ha lest om det en plass, men kanskje det rett og slett var en mer avansert varmekolbe. jeg tenker bare hvis rekene faktisk døde men du var ildbesatt på å ha reker.
Postet 11.09.08 kl 17:54
Postet 11.09.08 kl 18:21