Spørsmål om pestsnegler

Ok, dette er sikkert noen av de rareste spørsmålene noen noensinne har stilt her på akvaforum, but here goes:

I en 2-liters bolle uten varmekolbe eller pumpe, men med daglig/annenhverdaglig vannbytte, er det noe spesielt pestsneglen trenger for å trives?
Takler den nitritt bra?
Vil kalk i vannet forsterke skallet slik som med eplesnegler?
Hvor ofte legger den egg?
Hvor store er de når de klekker?

Hadde flere spørsmål, men de har jeg glemt x)

Jeg er oppriktig fascinert av disse søte små skapningene (så lenge de holder seg i bolla)
Ingen som kan svare på noe av dette, altså?
Regner med at det er litt avfall den kan leve av, hvis ikke kan du jo gi den et flak fiskemat eller lignende. Det skal ikke mye til og det er ikke nødvendig å gi noe hver dag.

Det virker som om alle pestsnegler tåler nitritt bra. Det kan man nesten skjønne siden de har det med å dukke opp under innkjøringen når man må regne med at det er en del nitritt i vannet.

Det virker ikke som pestsneglene har det samme behovet som eplesneglene når det gjelder kalk. Skallet er like fint selv om de lever i bløtt og surt vann hvor kalkinnholdet i vannet er minimalt og den lave ph-en ville ha tæret på skallet til en eplesnegle.

Vanskelig å si hvor ofte de legger egg siden det sjelden er bare en pestsnegl i karet og det derfor er umulig å sjekke hvem som har lagt hva. Det jeg derimot har lagt merke til er at mengden nylagte egg øker om de har fått tilgang på mye mat. Vil derfor tro at hyppigheten har noe med hvor mye mat de har tilgang på.

Hvor store de nyklekte sneglene er kommer litt an på hvilken pestsnegle det dreier seg om. Skivesneglene er for eksempel så små at de nesten ikke synes når de klekkes mens leveriktesneglene er på størrelsen med valmuefrø.

Må bare innrømme at jeg liker utseende på de selv, jeg, men de kan bli plagsomt mange når de får tilgang på for mye mat.
Haha, jeg vil ha så mange som mulig og hvis det blir for mange i den lille bollen gir jeg de vekk til kulefiskelskere

Tusen takk for svar
Her er det beste bildet jeg har fått av en av dem.
Jeg slapp en bitteliten bit av en malletablett oppi i går, og de har kost seg med den en stund, så jeg håper på egg så fort som mulig
Vet du kanskje om bæsjen deres er lange brune tråder? Det ligger mange slike "bæsjer" i bollen og der er ingen andre dyr som kan ha "produsert" dem.
Ser ut som det kan være en vanlig damsnegl du har. Du har rett i at de har slik bæsj som ligner brune tråder. Blir ofte masse slike når de har fått mye mat å gnafse på. Akkurat som andre snegler så er de veldig glad i agurk og avskallede erter. Dessuten så er selvfølgelig alle malletabletter smaskens.

Lykke til med snegleoppdrettet og det er faktisk lov å registrere oppdrett på de også
Ok Takk.
Får nok spare på agurken til det blir litt flere xD

Har tenkt å registrer oppdrett, ja, men har ikke funnet ut hvordan ennå :P
Det gjør du fra din egen side. Er et grønt felt til venstre hvor det blant annet står Registrer oppdrett
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap