Store dødstall blant eplesnegler

Inaktiv bruker
Jeg har et 30 l kar med ancistrus oppdretsvariant og ancistrus L 144 + kirsebærreker og HADDE gule eplesnegler + malaysiske sandsnegler.
I dag var ALLE eplesneglene mine døde! Kjøpte de her på akvaforum, men de så fine ut i posen da jeg fikk de. Det samme med de hvite eplesneglene mine som går i et annet kar. Den første dagen var de spreke og fine. Ph ligger på rundt 7 - 7,5. (Vann rett fra kranen) (L 144 kom i samme pose som de hvite sneglene) Alt annet triver kjempeflott i karene. Hva har jeg gjort galt?!!!

-Ganske frustrert!
Eplesnegler kan dessverre "finne på" å bare dø uten påviselig årsak. Det er mange som har opplevd det.
Bruker du noen tilsetninger i vannet i akvariet ditt, noen form for salt eller andre tilsetninger på flaske eller fra boks?
Inaktiv bruker
Ingen tilsettningsstoffer
Det eneste er akvasafe, ingen salter eller noe. Har bare vanlige ting som planter, stein, trerøtter og slik i karet. De var jo kjempefine den første dagen! Skjønnte ingen ting da jeg tok en nærmere titt på dem i dag. Synes de hadde ligget litt for lenge på samme plassen. Synes det var litt merkelig at det skulle skje i to forskjellige akvarium?! Første gang jeg har eplesnegler, og trodde de skulle være lette. Fikk litt sjokk da jeg så de døde i dag! :S
de kan ligge stille i mange dager. mine ligger stille lenge av gangen, noen våkner bare når det er mat å få eller den vil kose med en annen snegle :p
Inaktiv bruker
Lukter vondt
Når de begynner å stinke så man nesten ikke greier å puste så tror jeg de er døde? Prøvde å dra ut den ene forsiktig. Den bare datt ut av skallet. Det luktet ordentlig fordervet!
Dersom eplesneglen er død, har den ikke stengt inngangen til skallet sitt med "foten", da henger den slapt ut av skallet. Og i tillegg lukter en død snegle noe helt for j......!

Hadde dine eplesnegler lukket seg inne i skallet og lå slik, eller hang den urørlig utenfor skallet?

REDIGERT:
Så nå at du har skrevet et innlegg til. De hørtes veldig døde ut, ja.
Inaktiv bruker
Den hang veldig løst utenfor skallet sitt. Har aldri kjent en så intens stank før av de.
Inaktiv bruker
Nå har jeg lagt tre hvite eplesnegler på rekke på en stein. Om de ikke flytter seg på en god stund, så er de nok døde de også. De stinket ikke så intens og hang ikke slapt utenfor skallet. De er også fra det andre karet, så kanskje det er håp for dem. Men lurer veldig på hva som egentlig ble gjort feil?

- Krysser fingrene!
Det kan være noe galt med vannet ditt. Her i Os har vi et område hvor Eplesnegler ikke fungerer i det hele tatt. De er prøvd i stabile og oppegående kar i forskjellige hjem og dør uansett. Den offentlige vannkilden er den samme.
Tror ikke du har gjort noe galt. Det er sånn som skjer med eplesneglene iblandt. De lever godt opp til navnet mysteriesnegle. Men jeg syns det er rart at alle døde..Tok du tilvenningen gradvis? Det bør skje like skånsomt som hos fiskene. Eplesneglene kan få sjokk og det ser man ikke på dem de rett og slett bare dør og det kan skje flere dager etter at de fikk det. Hos meg hvis en snegle dør så kommer det mange andre eplesnegler og sandsnegler som vil spise den opp og det er et sikkert tegn på at sneglen er død. De kommer før det har kommet så langt at det lukter av den.
Inaktiv bruker
Det er folk på skolen som bor ved siden av meg som mener de er blitt kvalme av vannet her. Kanskje det har noen sammenheng. For jeg tror ikke jeg har gjort noe galt som kan føre til at de skal dø ihvertfall. Synes ihvertfall det var veldig synd. Men noen av sandsneglene har jeg sett det har vært liv i ihvertfall.
Inaktiv bruker
Brukte god tid på tilvenningen. På samme måte som jeg gjør med fisk.
Ninus
Brukte god tid på tilvenningen. På samme måte som jeg gjør med fisk.

Hei Ninus

Synes synd på deg jeg, og om du vil skal du få noen nye eple snegler av meg. Jeg skal til og med betale porto for deg, så du ikke har noen utlegg. Er trist å lese at ting går galt for andre akvarister. Han en del snegler i div karr her og med glede avser jeg både noen av dem og porto for å glede en medakvarist. Ta kontakt her eller til

leifejohansen@hotmail.com

så ordner vi noen nye om du vil da.... Mvh Leif
Det er jo rart siden du bruker aquasafe som burde hindre at det er metaller eller klor som dreper dem. Eneste jeg kan komme på, untatt medisiner da. Brukte esha i mitt kar med sebrasnegle, den døde ikke lenge etterpå, dette til tross for at esha ikke skal være så skadelig for reker og snegler.
Inaktiv bruker
Takk!
Tusen hjertelig takk!
Har sendt deg en mail med adr. og slik på.

Det var utrolig snilt av deg!
Håper det går bedre med disse sneglene
hei.

har du fått nye snegler og hvordan har det gått?
Inaktiv bruker
sessan
hei. har du fått nye snegler og hvordan har det gått?

Jeg venter på snegler. Kommer i posten i løpet av uka
Håper det kommer til å gå bra med de!
Tilfeldig bekjentskap
© merete gramm
Reklame for plussmedlemskap