Sneglekar

Då tropehagen har tilbud på akvarium og eg nettopp har bestilt ein horv med eplesneglar, fant eg ut at eg skal kjøpa meg eit (evt 2) av 22-liters kara deirast i morgon. Sneglane skal sjølvsagt gå i eit ferdig innkjørt kar til dess det/dei nye er klare (eller går det fint om eg tek dei i før?).

Så sidan dette blir eit reint sneglekar, lurer eg på korleis eg skal innreda det. Har allerede søkt litt rundt på forumet og funnet forskjellige idear, men skulle ha likt å sett bileter av andre sine kar - så dei som har; kom med dei! :o)

Er det noko spesielt eg bør passa på med, med reine sneglekar?

Kan eg ha sandsneglar i saman med dei, eller er det ein dårleg idè?

Kan eg ha alle dei 20 sneglane eg har bestilt i dette (dei er nok ganske småe foreløbigt), eller blir det for mange?

Snegler tåler nok mer enn fisker, men om du likevel kan innkjøre filteret først er det en fordel.

Innred med planter, det liker de Vær obs på at de spiser enkelte planter, er ikke sikker på hvilke, men mener å ha hørt at hornblad liker de, og mine snegler lot iallefall javabregnen være i fred.

I et rent sneglekar (og også andre kar med snegler) sørg for at de har nok næring i form av alger/planter. Har du lite alger, og planter de ikke spiser kompenser med agurk, squash og liknende, og kanskje også algetabletter. Pass på at det er kalk i vannet så de får bygd opp skallet sitt. Du kan enten bruke kalktilskudd, eller ha oppi noen skjell. skjellene vil oppløses og forsvinne etter hvert.

Ha gjerne sandsnegler sammen med eplesnegler=)

Jeg tror du kan ha alle sneglene i karet i noen år framover, men eplesnegler kan også bli store, så jeg er ikke sikker. De kan og finne på å parre seg, og da blir nok karet for lite. Da kan du istedet fjerne eventuelle eggklaser som dukker opp.

Men til sist: Kos deg med sneglene, de er virkelig interessante og morsomme dyr!
Jeg har også et rent sneglekar! ^^ men jeg har nettopp fått det gående og er ikke noe særlig erfaren når det kommer til akkurat snegler. Jeg tar det derfor sakte, og har bare èn snegl for øyeblikket. Avventer 2 stk. i julegave av en veninne

Jeg håper at hvis du ikke er så erfaren heller, kan vi hjelpe hverandre og oppdatere om metoder som har fungert bra og hvilke som har fungert dårlig. Da tenker jeg i retning av mat og planter.. Slike ting ^^
Miniskop
Då tropehagen har tilbud på akvarium og eg nettopp har bestilt ein horv med eplesneglar, fant eg ut at eg skal kjøpa meg eit (evt 2) av 22-liters kara deirast i morgon. Sneglane skal sjølvsagt gå i eit ferdig innkjørt kar til dess det/dei nye er klare (eller går det fint om eg tek dei i før?). Så sidan dette blir eit reint sneglekar, lurer eg på korleis eg skal innreda det. Har allerede søkt litt rundt på forumet og funnet forskjellige idear, men skulle ha likt å sett bileter av andre sine kar - så dei som har; kom med dei! :o) Er det noko spesielt eg bør passa på med, med reine sneglekar? Kan eg ha sandsneglar i saman med dei, eller er det ein dårleg idè? Kan eg ha alle dei 20 sneglane eg har bestilt i dette (dei er nok ganske småe foreløbigt), eller blir det for mange?

Anbefaler masse planter, en liten kalkstein og noen skjell, en bitteliten rot for de liker å spise på den. Sandsnegler kan du ha. Du kan godt ha de 20 i nå for de er jo ikke mer enn 1 cm ca de jeg sender deg men etterhvert som de vokser seg store så bør du nok ha et større kar til noen av dem. Hvis du ikke har heldekkende armatur så må du senke vannstanden hvis du vil at de skal legge egg og da blir det mindre vann i karet og enda mindre plass. Når de blir store så kan du ha 10 i 22 litern. Jeg har nå 10 stykker i min 20 liter og det er passende. Og pass på ph - ikke under 7 og gh 6-10.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap