Plager fiskene eplesneglene?

Plager guramier og scalarer eplesnegler?

mine er nettopp satt sammen, og jeg synes fiskene er litt for interessert i sneglene når de kryper på glasset.
Jeg er fremdeles bekymret.

Fiskene er borti og napper i sneglene. Sneglene gjemmer seg, og så kryper de videre - men likevel - de liker sikkert ikke den nappingen.

er dette bare nysgjerrighet fra fiskenes side tror dere ?
Det kan være at de er nysgjerrige på hva dette krypet er for noe og vil teste det litt ut. Mine guramier rører ikke mine snegler så det kan nok gå over etter noen dager. Du får følge med å se. Konsekvensen blir at sneglene ikke har ut følehornene like mye som de ellers ville gjort og det er jo synd da for de er jo så fine. Hvis de begynner å gå etter øynene så ville jeg tatt ut sneglene og hatt de en annen plass hvor de får være mer i fred.
Det er vel som Heidi nevnte at dem bare er nysgjerrige og prøver ut det som som er nytt og kommer dalene ned i akvariet (det er vertfall bra at dem har appetitt og er villige til å prøve ut noe nytt Etter min erfaringen pleier det å gi seg ettersom de napper i skallet og ikke får noe mat ut av det. Det er noen fisker som f.eks botia som snegler på menyen, de vil kanskje ikke gi seg med det første, selv har jeg ingen erfaring med dem. Det kan også være territorielt men da hadde du sikkert merket det.
Botia kommer jeg ikke til å kjøpe pga sneglene mine.

Håper fiskene gir seg da, så sneglene får vandre fritt rundt.
Prøv å avled de med et eller annet. Ta en malle tabl som du kan feste på ruta så blir de opptatt med det. Eller legg en plastikk ting ligge å flyte i overflata så kan de fokusere en stund på den da glemmer de eplene.
Jeg har litt erfaring med eplesnegler i kar med platy og sebrafisk.

Begge fiskearter er nysgjerrige og liker å nappe i eplesneglene, spesielt om det kommer nye store snegler. Har hørt at snegler kan få revet av følehornene, men har selv kun observert en knekk ytterst. Men det kan sikkert være smertefullt nok da følehornene sannsynligvis har mange nervetråder.

To slike nykommere her hos meg ble plaget en del så jeg regner med at det var grunnen til at de døde. De hadde ikke gått i kar med livlige fisker før, så det ble vel for mye mobbing. Jeg flyttet da alle eplesneglene til et annet kar med platyyngel der jeg nå etterhvert har alt opp en mengde små epliser.

Nå flytter jeg en del små eplesnegler tilbake i det første karet igjen, og det ser ut til å gå bra. De får gå i fred og trives. Men jeg har lagt merke til at dersom jeg finner en damsnegle (kill, kill, utrydd!!) og knekker den nede i vannet, er sebrafiskene der med en gang og sluker restene. Da trigger det nappeadferden igjen hos sebraen slik at eplesneglene blir plaget en stund.

Jeg tror, slik flere her har vært inne på, at både sneglene og fiskene må vennes til hverandre. Setter du en snegl som kun har levd fredelig hele livet uten plagsomme napp i et kar der det nappes en del, kan det ta livet av stakkaren. Er sneglen litt mer vant til litt røff behandling fra før av kan det gå helt greit.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap