Eplesnegle

Jeg har kjøpt noe som het NUTRAFIN basix,det er til skildpadder,men jeg tenkte jeg skal pøve å gi mine snegle.
Da der står plus calcium.(helps to keep water from going acidic,while the calcium that is released as the block dissolves aids in preventing softening of the turtles shell.
Calcium sulphate(24%),magnesium sulphate,sodium chloride,thiamine hydrochloride.
Noen her som har prøvet dette? og noen som vet om det som er i, er farligt for snegle?
Det er en liten hvit blokk som er formet som en skildpadde....kostet bare 19,-
(tenkte kanskje det kunne hjelpe på dårlige skjell på snegle)
så det nettopp i en tråd at dette er fint for skallet til snegler
Varsellampene blinker ihvertfall for meg når jeg leser chloride i innholdsfortegnelsen. Dette er jo klorfibindelser, og jeg trodde alle klorforbindelser var skadelige for eplesnegler... ?
Hvor har guttn lest at dette er bra for snegler? Kunne tenkt meg å lese dette selv.
Vel, det brukes jo gh-salt til kar med snegler for å øke gh, kloridforbindelser der også :b

Når det er sagt så vet jeg ikke noenting om NUTRAFIN basix og om den er skadelig eller ei.
Tante Astrid
Vel, det brukes jo gh-salt til kar med reker for å øke gh, kloridforbindelser der også :b

Ja, jeg er klar over at noen gH-salt har klorforbindelser, og jeg mener jeg har lest en del tråder om at det kanskje ikke var så bra. Tråder i forbindelse med snegle- og reke- død. Lenge siden jeg har lest det, men jeg skal se om jeg finner det igjen...

Fant iallefall dette:
Det finnes ulike forbindelser disse mineralene eksisterer i.
I Gh-salt, benyttes det Kalsiumklorid (CaCl2) og Magnesiumklorid (MgCl2), oftest i blandingsforholdet 4:1
Kloridene er mer lettoppløselige i vann, enn sulfat-oppløsninger.
Ulempen med klorider, er at dette er klorforbindelser. Det er derfor jeg styrer langt unna disse, spesielt om Gh skal økes med mer enn 5`dh
Sitat Frank Angell

Sodium chloride er visstnok vanlig bordsalt. Salt er ikke anbefalt til snegler. Det brukes jo til å ta livet av de så det spørs om denne skilpadde-tingen er så lur.

Thiamin hydrocloride er et B-vitamin.

De to første ingrediensene på listen er det samme som er i GH/TH+ og er ufarlig å bruke.
nå spør jeg sikkert dumt,men agua safe skal vel gjøre vannet sikkert(klor osv). for snegle\fisk, hvis man bruker det i tillegg(jeg bruker det hver gang jeg bytter vann).
Jeg vil jo ikke slå ihjel mine fine snegle....
Aquasafe tilsetter man bare dersom man har skadelige metaller i vannet. Vanlig klor som kommer med vannet i springen kan luftes ot med luftpumpe og luftestein over natten før man har det i karet.
Jeg ville nok ikke ha tilsatt noe potensiellt skadelig og så prøve å maskere dette med aquasafe. Det blir vel som å spise smør på flesk når man egentlig er på slankern?
Hvis du skal ha oppi noe søm gjør vannet bedre, så ville jeg enten ha brukt skjell fra naturen, eller noe eggeskall, som er godt avskyllet.
jeg går å kaster den i søppel.....takk for svar.
Eggeskall sier du....hvordan det, fra kokte egg eller rå?
Vet ikke om du kan bruke fra rå, men kokte er iallefall trygt.
Hjelper det ikke også å ha sneglehus og skjell i akvariet?
er ikke sikker på at det er det samme men i den andre tråden brukte en bruker dette som for til sneglene men tråden var et fra 2006 og mye kan ha endret seg siden da
Joda man kan bruke skjell. Men sneglene spiser det ikke, det løser seg sakte opp i vannet og er med på å øke hardheten i vannet
Tilfeldig bekjentskap
© Joanna og Pål
Reklame for plussmedlemskap