- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Ta livet av pestsnegler
Ta livet av pestsnegler
Ja, kjøpte meg noen javabregner og etter en tidligere helvete med pestsnegler så lot jeg javabregnene være i en bøtte i 3 dager. Tenkte å sette dem inn i akvariet i dag (natt), men så fant jeg en vanlig damsnegle.
Så siden jeg har de 3 plantene i en bøtte så er det ingen problem mtp andre fisker, snegler osv. Så hva skal jeg bruke for å ta knekken på alle egg og diverse pestsnegler?
Har søkt litt og fant ut at Gastropex fungerte rimelig bra.
Men er det noe som er så og si gratis som tar knekken på dem?
Hva med vanlig bordsalt?
Er det vanlig å finne Gastropex e.l. middel i lokale dyrebutikker?
Så siden jeg har de 3 plantene i en bøtte så er det ingen problem mtp andre fisker, snegler osv. Så hva skal jeg bruke for å ta knekken på alle egg og diverse pestsnegler?
Har søkt litt og fant ut at Gastropex fungerte rimelig bra.
Men er det noe som er så og si gratis som tar knekken på dem?
Hva med vanlig bordsalt?
Er det vanlig å finne Gastropex e.l. middel i lokale dyrebutikker?
Postet 30.09.08 kl 01:26
Endret: 30.09.08 kl 01:27
Postet 30.09.08 kl 13:48
Endret: 30.09.08 kl 13:49
Postet 30.09.08 kl 13:51
Postet 30.09.08 kl 14:23
Dessverre så er pestsnegler flest mer hardføre enn eplesnegler så de overlever glatt det meste av medisiner. Til og med sneglemiddel kan ha problem med å ta knekken på de. Eplesnegler derimot stryker fort med av slike middel så det er ikke anbefalt å behandle planter med slikt om de skal opp i et kar med slike snegler.
Synes kanskje salt i vannet hørtes ut som en god idè. Salt er et kjent middel for å ta livet av snegler. Dessverre så tør jeg ikke komme med noen doseringsforslag. Kanskje Dammed er så snill å teste ut og komme med tilbakemelding på dette
Synes kanskje salt i vannet hørtes ut som en god idè. Salt er et kjent middel for å ta livet av snegler. Dessverre så tør jeg ikke komme med noen doseringsforslag. Kanskje Dammed er så snill å teste ut og komme med tilbakemelding på dette
Postet 30.09.08 kl 19:03
Dessverre så er det faktisk en del pestsnegler som tåler ganske mye salt.
Jeg prøvde å salte er tomt bb kar fritt for snegler, og det ble faktisk sjøvannsblanding før de tok til å lukke seg inn i skallene sine... :S Husker ikke prosenten, men jeg husker at jeg ble ganske overrasket.
Det var snakk om skivesnegl, aner ikke om damsnegl er like hardfør...
Nå ser jeg på tropica.com at flere slag Microsorum pteropus tåler å være permanent i brakkvann, så en stund med "sjøvann" vann burde vel gå greit?
Jeg prøvde å salte er tomt bb kar fritt for snegler, og det ble faktisk sjøvannsblanding før de tok til å lukke seg inn i skallene sine... :S Husker ikke prosenten, men jeg husker at jeg ble ganske overrasket.
Det var snakk om skivesnegl, aner ikke om damsnegl er like hardfør...
Nå ser jeg på tropica.com at flere slag Microsorum pteropus tåler å være permanent i brakkvann, så en stund med "sjøvann" vann burde vel gå greit?
Postet 30.09.08 kl 19:16
Geir Kristiansen[URLBLOCK1]
Dette tar nok for mye tid og penger, og siden dette er ikke i et kar med andre dyr enn pestsneglene så ser jeg det ikke som nødvendig å være så varsom.
Tante AstridDessverre så er pestsnegler flest mer hardføre enn eplesnegler så de overlever glatt det meste av medisiner. Til og med sneglemiddel kan ha problem med å ta knekken på de. Eplesnegler derimot stryker fort med av slike middel så det er ikke anbefalt å behandle planter med slikt om de skal opp i et kar med slike snegler. Synes kanskje salt i vannet hørtes ut som en god idè. Salt er et kjent middel for å ta livet av snegler. Dessverre så tør jeg ikke komme med noen doseringsforslag. Kanskje Dammed er så snill å teste ut og komme med tilbakemelding på dette :)
Jeg gir selvsagt en tilbakemelding.
Plantene tenkte jeg å la trekke ferskvann (uten medisin/salt) i to døgn etter medisineringen, dette burde fjerne alle rester, i alle fall utvanne det til det blir ubetydelig. (tenkte å bytte vann kanskje 6 ganger i løpet av 2 døgn)
AggiDessverre så er det faktisk en del pestsnegler som tåler ganske mye salt. Jeg prøvde å salte er tomt bb kar fritt for snegler, og det ble faktisk sjøvannsblanding før de tok til å lukke seg inn i skallene sine... :S Husker ikke prosenten, men jeg husker at jeg ble ganske overrasket. Det var snakk om skivesnegl, aner ikke om damsnegl er like hardfør... Nå ser jeg på tropica.com at flere slag Microsorum pteropus tåler å være permanent i brakkvann, så en stund med "sjøvann" vann burde vel gå greit?
Kjekt å vite. Skal se om jeg finner en snegle til, tåler den ikke "saltvann" så tar jeg og bruker det mengdeforholdet.
ok, da jeg testet vanlig bordsalt, så gjorde jeg det med en snegle jeg fant i et glass og der var blandingen ganske ekstrem, rundt 2 te-skjeer på kanskje 0,5dl vann. (vannet var så og si mettet med salt), Tok det vannet inn i glasset hvor sneglene befant seg, den døde momentant.
Så salt fungerer, så nå prøver vi om sneglen dør ved hjelp av en standard saltvanns løsning som de bruker i saltvann akvarium, siden dette bør javabregnene tåle.
Postet 30.09.08 kl 21:56
Postet 01.10.08 kl 03:21
Postet 01.10.08 kl 12:41
Postet 02.10.08 kl 03:43
slik det ser ut nå, så anbefaler jeg ikke metoden, bladene på javabregnen er nesten brune og dem ser ikke bra ut.
Har planer om å lage meg et karantene kar med jegersnegler slik at hvis det er noe av pest snegler der så blir de nok drept i løpet av en 1-2 ukers tid. Er nok det enkleste og tryggeste måten.
Har planer om å lage meg et karantene kar med jegersnegler slik at hvis det er noe av pest snegler der så blir de nok drept i løpet av en 1-2 ukers tid. Er nok det enkleste og tryggeste måten.
Postet 03.10.08 kl 15:15