- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Viftereke stappfull med egg. befrukta?
Viftereke stappfull med egg. befrukta?
Har to stykk viftereker.
Ca to mnd siden kjøpe den andre.
Ser nå at den største har buken stappfull med bittesmå egg. Mye mindre enn til klorekene jeg har.
Men leser i profilen til viftereker at det ikke er registrert oppdrett på dem i akvarium.
Betyr dette at eggene er ubefruktet, eller at ungene ikke vil klekke, eller?
Ca to mnd siden kjøpe den andre.
Ser nå at den største har buken stappfull med bittesmå egg. Mye mindre enn til klorekene jeg har.
Men leser i profilen til viftereker at det ikke er registrert oppdrett på dem i akvarium.
Betyr dette at eggene er ubefruktet, eller at ungene ikke vil klekke, eller?
Postet 08.10.08 kl 17:24
Endret: 08.10.08 kl 17:39
Vel, som det står i profilen: Atyopsis moluccensis praktiserer den primitive modusen for formering. Hunnene bærer hundrevis av egg som klekkes etter 22 dager. Larvene er gjennomsiktige 1.8-1.9mm og svømmer med hodet ned, og beveger seg baklengs. Det har ikke lykkes å drette denne arten i akvarium.
Så at en person har registrert oppdrett, men finner ingen info om det sensasjonelle oppdrettet, så det er jo ikke sikkert det stemmer..
Så at en person har registrert oppdrett, men finner ingen info om det sensasjonelle oppdrettet, så det er jo ikke sikkert det stemmer..
Postet 08.10.08 kl 17:30
Var det jeg leste også. Så synes det er veldig rart at min har fått egg.
Jeg er nesten helt sikker på at det er egg. De er bittesmå men synlige. Reka plasserte seg helt foran ved glasset. Så fikk godt innsyn. Den har vandret langs bunnen i hele dag. Merkelig siden den alltid sitter ved utblåset.
Også driver den å vifter på eggene sine med underkroppen slik gravide reker alltid gjør. Så det må være egg. Eller?
Men siden det ikke er mulig å drette, så tenkte jeg at det var vanlig med egg, med at det er umulig at eggene overlever..
Jeg er nesten helt sikker på at det er egg. De er bittesmå men synlige. Reka plasserte seg helt foran ved glasset. Så fikk godt innsyn. Den har vandret langs bunnen i hele dag. Merkelig siden den alltid sitter ved utblåset.
Også driver den å vifter på eggene sine med underkroppen slik gravide reker alltid gjør. Så det må være egg. Eller?
Men siden det ikke er mulig å drette, så tenkte jeg at det var vanlig med egg, med at det er umulig at eggene overlever..
Postet 08.10.08 kl 17:38
At reka har egg, betyr jo ikke at det blir reker av det, spesiellt siden disse yngler på den primitive måten. Men kanskje du får det til likevel? Du får prøve å følge med, og dokumentere så godt du kan...
Sikkert lurt med et rekesikkert filter som ikke sluker yngelen dersom du lykkes med oppdrettet. En veldig tynn nylonstrømpe eller blåsvamp over innsuget gjør susen...
Sikkert lurt med et rekesikkert filter som ikke sluker yngelen dersom du lykkes med oppdrettet. En veldig tynn nylonstrømpe eller blåsvamp over innsuget gjør susen...
Postet 08.10.08 kl 17:57
Postet 08.10.08 kl 18:05
Postet 08.10.08 kl 18:07
Postet 08.10.08 kl 18:08
WikdahlEggene klekker rett til larvestadiet. Det er dette stadiet som krever saltvann. Selv har jeg egg på både Vifter og gaboner, veldig synd at oppdrett er tilnærmet umulig.
Tåler de voksne rekene saltvann da? Hvis ikke , så vil jo yngelen tåle ferskvann til eggene er klekket, og da kan man hive ut mamma'n, og gradvis blandevannet med salt til det blir tilstrekkelig salt? Det går vel an å prøve?
Postet 08.10.08 kl 18:13
Postet 08.10.08 kl 18:13
Postet 09.10.08 kl 15:24
Postet 09.10.08 kl 15:59
Absolutt. Går ut ifra at samme framgangsmåte som brukes til oppdrett av Caridina Multidenta kan brukes.
Postet 09.10.08 kl 16:24
Takk for link!
Etter å ha lest litt om det her virker det heller håpløst.
Jeg kan ingenting om saltvann, og har heller ikke utstyr til det.
Blir litt vel tidskrevende å styre med dette, når jeg strengt talt heller bør lese til eksamen.
Og er vel uansett liten sannsynlighet for at det skal gå bra med eggene.
Er vel en grunn til at det ikke er registrert oppderett. Hehe..
Så da får heller reka gå der med eggene sine uten at det blir noe av dem. Litt synd men..
Etter å ha lest litt om det her virker det heller håpløst.
Jeg kan ingenting om saltvann, og har heller ikke utstyr til det.
Blir litt vel tidskrevende å styre med dette, når jeg strengt talt heller bør lese til eksamen.
Og er vel uansett liten sannsynlighet for at det skal gå bra med eggene.
Er vel en grunn til at det ikke er registrert oppderett. Hehe..
Så da får heller reka gå der med eggene sine uten at det blir noe av dem. Litt synd men..
Postet 10.10.08 kl 10:33
Endret: 10.10.08 kl 10:34
Du har sikkert litt tid på deg før hun slipper larvene. Dersom du ser at det er kommet larver, så ville jeg ganske enkelt ha satt opp en tank med vanlig havsalt og natron. Samme konsentrasjon som til artemiaklekking. Deretter foretatt vannbytter med jevne melllomrom. Ikke sikkert det funker, men da har du iallefall prøvd. Utfordringen blir selvsagt å finne ut hva disse spiser, og om det kan skaffes/lages.
Postet 10.10.08 kl 11:07
Postet 10.10.08 kl 17:13
Postet 10.10.08 kl 21:09
Postet 11.10.08 kl 03:11
Postet 11.10.08 kl 10:53