Hvor mange kirsebærreker i 15 liter?

Har ommøblert litt i karene mine, og hele rekekolonien havna i 15 litern der jeg hadde de første 10 jeg kjøpte i januar. Nå er det ihvertfall 50 der...

Hvor mange reker kan det gå i 15 liter vann ?

Et konkret antall kan jeg ikke gi, men skal prøve meg på en liten teori. I det første karet jeg satte reker i ble det etterhvert veeeldig mange, 200-250, kanskje? Dette er en 50 liter. La merke til at det ble en slags "smertegrense" for hvor mange som kunne gå oppi der, rekene ble mer fargeløse og litt "pinglete". Ikke dødsfall el sykdomstegn i den forstand, bare litt "blekt", liksom. Trodde først det var en dårlig stamme mht farge, men så flyttet etterhvert noen over i yngelkar et., og etter en god uke, så hadde de sterke, klare farger, og vokste til å bli store, fine reker Velger nå å ta ut en god del ca en gang i måneden, sånn at antallet ligger på mellom 50 og maks ca 80, de er jo ikke akkurat enkle å få telt, da. Har ellers f.eks en 5l med TO reker i, begge hanner. den har masse planter, en rot og litt stein, kanskje 2,5 liter vann, ikke helt full. Kunne nok gått å hatt noen til, men de holder karet akkurat fritt for alger, selv om det står i vinduskarmen (skjermet mot direkte lys, riktignok, vil jo ikke koke dem, heller..) på kjøkkenbenken. At det er så bra balanse i det lille karet sier meg at rundt 1 liter pr reke er en god pekepinn.. Plass til fler er det alltids, men spørsmålet er vel heller om poenget er å dytte oppi så mange som mulig.
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2012
Reklame for plussmedlemskap