Hvordan fange reker?

Har tenkt å ta ut noen reker fra karet mitt, og lurer dermed på hvordan jeg skal fange de?
Det er ikke noe problem å finn de, men jeg ønsker jo ikke å skade de når jeg fanger de.

Tenkte å transportere de på en brus flaske, men hvordan får jeg de opp på flaske?
Bare å bruke en vanlig håv?

Lurte samtidig på om det går fint å ha Neocaridina sp og Humlereke Caridina cf. breviata ´bumblebee´ i samme kar, eller vil den ene arten konkurere ut den andre?
Vil de parre seg sammen, slik at man får en kryssing?
De vil ikke krysse seg, men jeg antar at neocardinaene vil formere seg raskere. Problemet kan vel være å klare å skille ungreker dersom du skal selge. Jeg tror faktisk jeg vil anbefale å ikke ha dem sammen. Bumblebee er såpass flotte reker at de fortjener sitt eget kar.

Ups, glemte å si hvordan man fanger dem. Du putter ei trakt i ei flaske. Fyll bare litt akvarievann i flaska før du begynner å tilsette reker. Hvis reker klistrer seg fast inni trakta, så heller du en skvett akvarievann nedi for å flushe den ned i flaska. Rekene kan greit fanges med håv.

Reker fanger du på samme måte som fisk.
Å frakte reker i brusflaske går fint, om der bare er Neocaridina sp og Caridina cf. breviata du skal frakte så tar du dei bare å stapper dei i flasketuten, for det er jo reker som ikkje er større en ca 3 cm. Men hvis du skal frakte reker som er støre så finst det flasker som har større opning en vanlig Colaflasker. Men det er lurt å ha ein for for mose som rekene kan feste seg fast i, da dei blir slengt og kasta rund på frakten. Om du ikkje har mose kan du få kjøpt eit nett som er tilpassa reker under sending. Rekene fester seg på nette og er på hele turen, enkelt og greit

Neocaridina sp og Caridina cf. breviata ´bumblebee` går fint i lag. Eg har ikkje prøvd med, men spurte ein gong på ein dyrebutikk og der sa dei at det gjekk.
Det er 2 forskjellige typer reker. Om du hadde hatt kirsebærreker og Neocaridina sp. hadde dei krysset seg , siden begge er av arten Neocaridina.
Men det kommer til å bli vanskelig å se på ungrekene om det er Neocaridina sp eller Caridina cf. breviata ´bumblebee`

[URL=http://akvaforum.no/text.cfm?id=1844]Legger ved ein lik om reker og oppdrett i ferskvann
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap