- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Hvilken sneil???
Hvilken sneil???
Jeg fikk kjøpt meg noen planter av privat personer, og endte opp med å finne hvertfall fire sneiler, men typen aner jeg ikke. Det ser ut som de såkalte røde posthornsnegl, da den er brun/rødlig på farge. Foreløpi er den ganske liten, ikke mer en 3-4 mm kansje. Jeg crunsha tre av sneglene, men lot en være igjen i det lille yngle karret så den kunne spise noe bæsj og lort deroppi å gjøre nytte for seg foreløpi:p
Sjekka alt i går å den er der oppi ennå. Men er ennå usikker på hva det er..
Ser ut som den nesten blir gjennomsiktig eller grå ett stykke når den kommer ut, huset ligger liksom bikka over den mot høyresiden, den er spiral formet, og sneilen i seg selv er sånn brun/rød farge på, å "antennenen" er sånn mørk brune/røde..kansje svarte.. Har dessverre ikke kamera, men håper beskrivelsen hjelper.
Håper på noen ideer og info fra dere
Sjekka alt i går å den er der oppi ennå. Men er ennå usikker på hva det er..
Ser ut som den nesten blir gjennomsiktig eller grå ett stykke når den kommer ut, huset ligger liksom bikka over den mot høyresiden, den er spiral formet, og sneilen i seg selv er sånn brun/rød farge på, å "antennenen" er sånn mørk brune/røde..kansje svarte.. Har dessverre ikke kamera, men håper beskrivelsen hjelper.
Håper på noen ideer og info fra dere
Postet 24.10.08 kl 14:00
Postet 24.10.08 kl 14:18
Endret: 24.10.08 kl 14:21
Jon BruceHvis det er denne karen her, så har du jo kommet i "pestsnegleklubben". Jeg mener at det er et litt urettferdig navn, da,den, som du også nevner blant de bedre renholdsarbeiderne i karet. Men bevares, dem formerer seg fort. Du får søke på pestsnegler så får du vite alt du trenger om dem. Jon
Hehe, ja, sannelig er det ikke den samme røvern som jeg har i karret mitt;p
Men det ble jammen fort reint til ynglene mine etter den derre dukka opp
Det var det eineste positive, siden det tydeligvis er en slik pestsnegl da..
Men nå reingjorde jeg i går, vaska alt ganske grundig av dekor å slikt, og jeg kunne ikke finne flere..
Hvordan formerer de seg egentlig? Må de være flere, eller holder det med "bare" en?*Undres*
Postet 24.10.08 kl 14:36
Postet 24.10.08 kl 14:43
Endret: 24.10.08 kl 14:47
Jon BruceDette er da en vanlig norsk damsnegle, og den har den litt leie uvanen at den kan befrukte seg selv. Jon
Ok.. Jaja, da får jeg håpe at jeg klarer å kontrollere de litt oppi yngle karret da:p
Men foreløpi så er det bra den er der da, har jo spist alt av mat som ramler ned å ikke bli spist,
å fiske bæsjn er borte:p
Postet 24.10.08 kl 14:46