Hvilke fiske arter er mulig å holde sammen med reker som yngler?

Er det bare mulig å yngle reker som bor i eget kar eller finnes det kombinasjoner med fisk som går greit så lenge det er bra med gjemmesteder osv i karet.
Tenker på neocaridina og caridina arter..
herbivore arter burde jo gå bra, altså vegetarianere. diverse sugemaller f eks.
Jeg har reker sammen med cory, og det går greit. Ancistrus går greit, og da er det vel trygt å generalisere til at alle L-maller er trygge samboere med reker.

De største "problemfiskene" med reker er fisk som er så store at voksne reker passer i munnen, for alt som passer i munnen er mat

Fisk som kan gå bra, men ingen garanti (fordi folk har forskjellige erfaringer) er mindre fisk som ikke nødvendigvis klarer å ta en voksen reke i en munnfull, men som gjerne tar rekeyngel. Til og med bitteliten fisk som stjernedanioen (galaxy rasbora) og flekket blåøye (Pseudomugil gertrudae) jakter aktivt på rekeyngel, sistnevnte har jeg sett ta rekeyngel på opptil en cm, ved å ta de i halen og suge de inn som en spaghetti...! Mine gertrudae ble umiddelbart fisket opp fra rekekaret og erfaringen arkivert . Så da er det behov for en massiv javamose dott som yngelen evt kan gjemme seg i, og enda kan en vel ikke anta at veksten i rekebestanden blir like stor som hvis rekene går alene

Ellers er et rekesikkert filter en nødvendighet, hvis ikke hjelper det ikke at de er helt alene en gang
Ikke alle L-maller går, men de fleste. Feks så jeg ikke sett en eneste rekeyngel hos L-046 selv om de går i samme vannet i reolen min som L-270 hvor de yngeler som besatt.
Har også funnet to skadde nesten voksne reker hos L-46.
Virkelig? Lurer på hva som er årsaken til det...

Trodde ikke at mallene ville være kjappe nok til å ta reker, men de er kanskje det. Ancistrus går vel greit fordi den primært vil ha grønt fór og ikke er så interessert i kjøttbasert mat.

Lærer noe nytt hver dag sunt det!
Takk for svar så langt..
Hva med ikke bunnlevende fisk, noen har erfaring der med arter som kan gå?!
Gjør ikke noe om de evt tar et og annet reke yngel, men om de ser på det som en fulltids jobb å spise rekeyngel så er det ikke noe gunstig
PG
Ikke alle L-maller går, men de fleste. Feks så jeg ikke sett en eneste rekeyngel hos L-046 selv om de går i samme vannet i reolen min som L-270 hvor de yngeler som besatt. Har også funnet to skadde nesten voksne reker hos L-46.

Når jeg hører dette, så tenker jeg automatisk på filteret. Er det rekesikkert? Det er selvsagt mulig at enkelte maller kan forsyne seg. Det er jo flere av dem som ikke er bare herbivore...
ElinH
Virkelig? Lurer på hva som er årsaken til det... Trodde ikke at mallene ville være kjappe nok til å ta reker, men de er kanskje det. Ancistrus går vel greit fordi den primært vil ha grønt fór og ikke er så interessert i kjøttbasert mat. Lærer noe nytt hver dag :-) sunt det!

Jeg kan ikke garantere at det er L-46 som har forsynt seg, men jeg vil anta de har en finger( finne) med i spillet. Har hørt om at de har spist snegler også.
Jo, men snegler er jo ikke akkurat kjappe

Reker har jo en reaksjonstid av en annen verden og skyter seg 10 cm bakover, fremover eller sidelengs på 0,0001 sekund eller noe i den duren (ikke at jeg har tatt tida, altså)..

Aggi har et godt forslag til hvorfor
Aggi
[QUOTE=PG]Ikke alle L-maller går, men de fleste. Feks så jeg ikke sett en eneste rekeyngel hos L-046 selv om de går i samme vannet i reolen min som L-270 hvor de yngeler som besatt. Har også funnet to skadde nesten voksne reker hos L-46.

Når jeg hører dette, så tenker jeg automatisk på filteret. Er det rekesikkert? Det er selvsagt mulig at enkelte maller kan forsyne seg. Det er jo flere av dem som ikke er bare herbivore...

Har sump, og ja det havner litt reker nedi der, men skal de der fra l-046 karet så må de via l-333 karet, og hvorfor skulle all reke yngelen fra L-046 karet svømme via l-333 karet og ned i avrenningen, når kun et fåtall gjør det i L-270 og l-340 karet, og hvem har skadet de to skadde rekene? Sandsneglene eller damsneglene :p
Ja, da så... Det kom jo ikke fram i innlegget at du hadde sump. Det var derfor jeg spurte om filteret... :P
Ingen som har god erfaring med fiske arter som kan gå sammen med reker som yngler bortsett fra maller?!
Antageligvis ikke, siden alle fisk ser på yngelen som mat. Har du mye mose så kan det går bra, men uansett, siden fisken vil aktivt jakte på rekeyngelen så kan du ikke regne med noen eksplosiv vekst i rekebestanden.

Guppy er jo observert spise voksne reker stykkvis, ved å først nappe av de bena...

Det er begrenset hvilke fisk du kan ha sammen med dvergreker om du vil ha rekeyngel, sånn er det bare

Kom på en fisk forresten.. dvergtannkarpe. Men jeg vet ikke hvor rekesikker den er. Men jeg har i hvert fall lest om folk som har denne sammen med reker. Kanskje vel verdt å undersøke litt videre?
Takk for svar..
Den har jeg sammen med kirsbær nå og det ser ut til å gå bra, får vente litt å se om de blir flere..
Har begrensa med kar og utvidelse muligheter, så da er det kjedelig om jeg bare får holdt en art per kar..
Mye av poenget med å holde reker (og det meste annet i akvariet) forsvinner om en ikke kan yngle på de spør du meg..

Er det noen som har prøvd å fange opp "gravide" reker og putte de i en gyteboks og fore opp reke yngla der?!
Don Herland
Er det noen som har prøvd å fange opp "gravide" reker og putte de i en gyteboks og fore opp reke yngla der?!

Det må i såfall være et kar på minimum 10 liter med luftdrevet filter. Da er det mulig.. Men da kan du jo like godt ha et fullgodt rekekar.

Men har man ett selskapskar med altslags fisk og reker, så kan man uansett ikke forvente seg yngel hverken av fiskene eller rekene... Det som evt. klarer å vokse opp, må man bare se på som en bonus.
Ikke snakk om å ha en vilkårlig blanding av fiskesuppe og forvente at disse skal yngle som bare det..
Er feks ikke noe i veien for å ha ancistrus og en eller to arter med levendefødere sammen hvor alle arter får fram masse yngel..

Det er jeg enig i, men tenkte i dette tilfellet på en gyteboks som flyter i overflaten på akvariet med planter og evt en brusestein i..
Går jo til nød for fisk så bør vell gå til reker også?!
Rekebarna er for små til å være i yngelboks. De går rett gjennom både netting og gitter, og jeg antar at moren med letthet kommer til å hoppe ut.
Iallefall de yngelboksene som jeg kjenner til..

Men nå skal jeg ikke være for vanskelig for deg...
Jeg har endlers i et kar med reker, og der vokser det opp noen få reker blant fiskene. Men det er i en godt beplantet 96-liter, og de voksne rekene er i flertall i forhold til endlers. jo flere fisk, jo ferre reker overlever.

Jeg har til og med en kampfisk oppi hos dem, men det er en meget snill kampfisk, som knapt er svømmedyktig. Både reker og endlersyngel får lov å svømme forbi nesa hans uten at han tar dem. Men som du skjønner så går det ikke an å anbefale å ha reker sammen med fisk, eller fisk sammen med kampfisk, bare fordi det går "fint" hos meg.

Det er veldig mange faktorer som spiller inn, og det er veldig mange som har opplevd å få rekene sine spist. Hvis du velger å ta sjangsen, så må det nesten være på egen risiko. Kanskje går det bra, kanskje ikke.

Du skjønner sikkert at det er forskjell på å anbefale ting til andre, og om du velger å ta en sjanse?
Det blir akkurat som å gi kinderegg til en ettåring. Det kan gå bra, og det kan også gå dårlig... :S
Jeg hadde nesten ikke rekeyngel da jeg hadde venusfisk, men med stjernedanioene har jeg ikke merket noen nedgang på rekeyngel , heller det motsatte. Men så er det masse mose og gjemme seg i og det er færre stjerner enn det var venuser.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap