Hvilken reke er dette ?

Kjøpte meg et par reker her en dag. Er det sånne kisebær reker dette ? Fikk ikke så gode bilder. Hvor store må de være før de kan formere seg ? Hvor ofte formerer de seg ?

[External Image]

[External Image]
Ja, det er kirsebærreker. Det set ut til at du har en av hvert kjønn. Den rødeste er hunnen. Hun vil få en gul flekk i nakken når hun er kjønnsmoden. Etterhvert vil eggene (som er den gule flekken) vandre nedover, og vanligvis ved skallskifte vil det skje en parring og eggene havner under buken under hunnen.
Mine reker har gått med egg under buken i ca 4 uker før de klekkes, men det varierer sikkert med vanntemperaturen.
Ok takk for svar :O) Da har jeg vist 3 hanner og 2 hunner. Det følgte også med noen små. Er det sånn at hunnene blir rødere med tiden eller er de helt røde fra starten av?
Rødheten kan variere. Og ja, fargen på hunnene blir vanligvis sterkere med tiden.

Noen reker kan man se er hunner fra de er en cm lange, mens andre farger ut seinere. Ikke alle hunner er like røde heller, men du vil vanligvis se den gule flekken i nakkeneller egg under buken, dersom det er en voksen hunn.

Det hender en sjelden gang at jeg ser voksne hunner uten eggflekk. Jeg antar det kan være like etter at hun har sluppet yngel, eller at hun er i en mindre produktiv fase.

Jeg har aldri sett hanner som har skikkelig rødfarge.De er vanligvis små og ganske lyse/gjennomsiktige.
Tilfeldig bekjentskap
© Benny Rytter-Johansen
Reklame for plussmedlemskap