- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Vil reker krysse seg med hverandre?
Vil reker krysse seg med hverandre?
Inaktiv bruker
vel, vil di?
og så fall hva reker vil då i så fall krysse seg?
og så fall hva reker vil då i så fall krysse seg?
Postet 31.10.08 kl 15:37
Postet 31.10.08 kl 15:42
For å spesifisere
Neocaridina vil krysse seg med andre Neocaridina'er, osv
Postet 31.10.08 kl 15:44
Inaktiv bruker
greit så det går ann å ha kirsebærreke med humlereker, men ikkje kirsebærreke med gule reker?
Postet 31.10.08 kl 16:17
Ja, i prinsippet. Men mange advarer mot å ha flere rekearter sammen selv om de ikke kan krysse seg. Det er nemlig en fare for at den ene arten utkonkurrerer den andre. Det er derfor tryggest å ha bare en art reke per kar.
Selv hadde jeg røde krystallreker i samme kar som kirsebærreker en periode mens jeg ventet på å få reolen, og så nesten ingen reker med egg. Etter at de kom i hvert sitt kar "eksploderte" antall reker med egg
Selv hadde jeg røde krystallreker i samme kar som kirsebærreker en periode mens jeg ventet på å få reolen, og så nesten ingen reker med egg. Etter at de kom i hvert sitt kar "eksploderte" antall reker med egg
Postet 31.10.08 kl 16:29
Inaktiv bruker
ok jeg går får kirsebærreker med sin sterk rød farge
er ikke ferdig med kare enda.. holder faktisk på no å se om det er tett.
dette er eit 45l akvarium jeg fikk=) gleder meg til å få start på det
er ikke ferdig med kare enda.. holder faktisk på no å se om det er tett.
dette er eit 45l akvarium jeg fikk=) gleder meg til å få start på det
Postet 31.10.08 kl 21:17
Reker er utrolig underholdende og morsomme
Bare pass på å kjøre inn karet/filteret godt først, reker er mer ømfintlig ovenfor dårlig vannkvalitet (og også nitrat) enn det de fleste fisk er. Nå er riktignok kirsebærreker en av de mer hardføre artene, men trist å forhaste seg og så miste en hel haug også.
Bare pass på å kjøre inn karet/filteret godt først, reker er mer ømfintlig ovenfor dårlig vannkvalitet (og også nitrat) enn det de fleste fisk er. Nå er riktignok kirsebærreker en av de mer hardføre artene, men trist å forhaste seg og så miste en hel haug også.
Postet 31.10.08 kl 21:33
Hva skjer da egentlig?
hva skjer da egentlig? for eksempel hvis gule reker og kirsebærreker krysser seg, vill det da komme orasje reker??
Postet 01.11.08 kl 21:28
Nei, det er ikke en blandings- eller bastardarvegang. I F1 (første generasjon etter kryssningen) blir det grå- eller litt rødaktige reker som minnes om villtypen til begge. F2 splitter seg opp i røde, gule og gråaktige reker.
Rød og gul er en to genetiske mutasjoner, men begge ligger på forskjellige alleler. Begge er rezessiv, derfor blir det farge av villtypen i F1.
Rød og gul er en to genetiske mutasjoner, men begge ligger på forskjellige alleler. Begge er rezessiv, derfor blir det farge av villtypen i F1.
Postet 01.11.08 kl 21:46
Inaktiv bruker
ElinHBare pass på å kjøre inn karet/filteret godt først, reker er mer ømfintlig ovenfor dårlig vannkvalitet (og også nitrat) enn det de fleste fisk er. Nå er riktignok kirsebærreker en av de mer hardføre artene, men trist å forhaste seg og så miste en hel haug også.
takk for tipset, selv om jeg eigentlig visste dette fra før av
Postet 03.11.08 kl 19:23
Postet 01.02.14 kl 22:42