Litt rød krystallreke spørsmål

Var innom dyrebutikken i dag og der hadde de røde krystallreker. Jeg falt helt pladask, og jeg tror venninnen min ble litt lei av å høre meg grine om hvor mye jeg hadde lyst på dem...

Jeg har bladd litt rundt på forumet og ser det er blandede meninger om guppy med dem...
Vil det gå bra hvis det er mye mose? Jeg har tre guppyer, og hvis jeg kjøper 4-5 reker vil det vel ikke bli så lett å få tak i dem hvis guppyene mine er av typen som liker reker? Jeg har også amanoreker fra før (regner med at disse ikke blander seg), og eneste gangene guppyene har gått etter dem er når de har fått tak i noe godt noe..
Og det er vel disse som kalles CRS reker (Crystal Red Shrimp)?

Og siste spørsmål: Hvor stor bør rekebabyene være (hvis det i det hele tatt blir noen) før man kan selge/gi dem bort? Og hvor mye ville man eventuellt få for dem hvis de selges?

Takker på forhånd for svar
Hei! Fint du også vil begynne med reker!

Jeg vil på det sterkeste fraråde deg fra å ha så små reker med Guppy. Selv en liten tetra kan komme til å ta en yngel og de store gulske guppyene vil ta det meste av reker når det selv passer dem. De i butikk er ikke mer enn 1 cm (regner jeg med?) så ikke gjør det.

Jeg har CRS og Amanoreker sammen og det gå fint. De vil ikke komme til å krysse seg siden dee formerer seg på helt forskjellig måte. Amanoreker formerer seg via den "primitive måten" og Dvs. at de får en haug med egg og eggene klekker til små larver som du må ale opp i salt/brakkvann. CRS rekene vil kunne få 20-30 egg som de bærer på i 28-33 dager avhengig av temperatur. Når eggene da klekker kommer det ut ferdig utviklede små perfekte kopier av sine foreldre!

Det er variabelt hva en slik reke kan tåle. Etter 6 måneder er rekene skjønnsmodne, og kan da pare seg. Jeg ville solgt dem i en alder av 3 måneder +/-. Det er sikket mange som selger de som yngre men dette er hva jeg ville gjort

CRS er på det sterkeste å anbefale, bare ikke med fisk. Reker burde helst holdes i reke/artsakvarium, hvis du vil at du skal få oppdrett. Pass på at du har et rekeyngel/rekesikker pumpe. De kan lett bli dratt inn i filteret som små. Ja det er forresten disse som heter CRS. Mye enklere enn Crystal Red Shrimp!
Akk, da bli det nok ikke CRS reker på meg før jeg flytter for meg selv :/ Får nemlig ikke ha flere akvarier en 22-literen jeg har, og i den bor det guppy...

Jaja :/

Det å ha de vil guppy vil mest sannsynlig føre til mere sorg enn glede.
De er jo ikke mange plasser å stikke seg vekk i et såpass lite kar, så jeg er redd de nye rekene dine fort ville blitt et luksuriøst, dyrt guppy-fôr...
Jeg har sett guppy ta reker (kirsebærreker) i så mange tilfeller at jeg aldri ville sjanset på å ha dem sammen med reker jeg var redd for å miste. Hunnguppyene er verre enn hannene, siden de har mindre haler er de mye kjappere og tar rekene mye lettere. Har sett guppydamer gomle på fullvoksne kirsebærreker, etter at de først har flokket seg om reka, nappet av den både ben og følehorn sånn at den blir tregere, nok til at de kan spise den.

Majones
Akk, da bli det nok ikke CRS reker på meg før jeg flytter for meg selv :/ Får nemlig ikke ha flere akvarier en 22-literen jeg har, og i den bor det guppy...
Uff
for ein grusom rekeskjebne! stakkars reke.
Blir definitivt ikke reker før guppyene er vekk da :/
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap