- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Ubefruktet eplesnegleegg?
Ubefruktet eplesnegleegg?
Postet 07.11.08 kl 23:46
kremHar hatt kun en eplesnegle i ca 3/4 mnd. Så i dag at det var kommet en eggklase i armaturet. Er disse eggene da ubefruktet?
Det skal du ikke se bort ifra. Eplesneglene kan holde på eggene kjempelenge. Det er nok at det har vært en hann i nærheten for lenge siden
Jeg har opplevd det samme.
Så lenge eggene ligger i et kar MED dekkglass og en passe luftfuktighet(uten kontakt med vann), så vil de klekke etterhvert.
Har du ikke dekkglass, så er det tvilsomt at de vil klekke. etter 3-4mnd så tviler jeg veldig sterkt på at de kommer til å klekke.
Det var utydelig skrevet ( "3/4"), men mener du trekvart mnd, altså tre uker, så kan du nok vente litt til. Normalt klekker de etter 4-6 uker
Postet 08.11.08 kl 00:39
Endret: 08.11.08 kl 00:41
Postet 08.11.08 kl 01:02
Postet 08.11.08 kl 01:11
kremhehe.. ja jeg var litt uklar der. Mente at har hatt den ene sneglen i ca tre eller fire mnd. Mener å huske at fikk den i august. Kan eggene være befruktet etter så lang tid alene? Har ikke dekkglass desverre..
1. ja, eggene kan være befruktet
2. uten dekkglass er min erfaring at de ikke kommer til å klekke
Postet 08.11.08 kl 03:05
Postet 08.11.08 kl 03:08
Tusen takk for svar dere to!
Da er det alså slik at eggene kan være befruktet selv etter så lang tid, men at de kanskje ikke klekker siden jeg ikke har dekkglass.
Rart ikke heldekkende armatur er nok?
En annen ting.. Vet nesten ikke om jeg vil at eggene skal klekkes i akvariet. Har nemlig kloreker, og er redd disse vil spise de søte små. Selv om de lar den store være i fred.
Har ikke noe ekstra akvarie jeg kan bruke.
Noen som har erfaring men kloreker og eplesneglebarn?
Da er det alså slik at eggene kan være befruktet selv etter så lang tid, men at de kanskje ikke klekker siden jeg ikke har dekkglass.
Rart ikke heldekkende armatur er nok?
En annen ting.. Vet nesten ikke om jeg vil at eggene skal klekkes i akvariet. Har nemlig kloreker, og er redd disse vil spise de søte små. Selv om de lar den store være i fred.
Har ikke noe ekstra akvarie jeg kan bruke.
Noen som har erfaring men kloreker og eplesneglebarn?
Postet 08.11.08 kl 12:16
Postet 02.12.08 kl 17:19
Postet 02.12.08 kl 20:31
Postet 02.12.08 kl 22:00
Takker!
Jeg gjorde ingenting med eggene jeg. Ble lagt to klaser. Begge i armaturet, men den ene ble plassert helt siden av lysrøret. Av den klasen så det ut som om bare noen klekket. Den andre ble plassert nærmere vannkanten, og der overlevde alle.
Ingen vannspruting fra min side. Men er vel en del kondens..
Gøy med egg etter så lang tid..
Jeg gjorde ingenting med eggene jeg. Ble lagt to klaser. Begge i armaturet, men den ene ble plassert helt siden av lysrøret. Av den klasen så det ut som om bare noen klekket. Den andre ble plassert nærmere vannkanten, og der overlevde alle.
Ingen vannspruting fra min side. Men er vel en del kondens..
Gøy med egg etter så lang tid..
Postet 02.12.08 kl 22:09