Hvordan fungerer beftuktningen av eggene til kirsebærrekene?

Inaktiv bruker
Jeg har noen kirsebærreker i en 64 l sammen med noen Guppy.
Reke bestanden min har blitt kraftig redusert i det siste.

Skal jeg ta ut rekene som bærer egg? Vil ikke at Guppyene skal spise dem.
Eller blir de befrutet senere så de må gå sammen med hannene?

Hvordan fungerer beftuktningen av eggene?
Når eggene til reken er i nakken, dvs den gule flekken, er de ubefruktet.
Når eggene henger og dingler under buken mellom bena deres, er de befruktet og hun "ruger" på eggene. Da kan reken flyttes om du ønsker.

Guppy er noen råtasser på å spise reker.
Inaktiv bruker
Okay, takk.
Hvor lang tid tar det sann ca. før de klekkes? Fra den gule flekken til klekking altså. Kan jeg sette reka i slik ynglekar eller kommer rekebebisene gjennom nettingen? Vil helst at rekebestanden skal bli litt større igjen
Den gule flekken i nakken er som sagt ubefruktede egg, og den kan bli værende der hele rekens liv om så er. Så lenge hun ikke parer seg, skjer det ingenting.
Man regner selvsagt "drektighetstiden" fra befruktningstidspunktet, altså fra hun begynner å bære de befruktede eggene under buken.
Les her om kirsebærreker og slekten. 28-33 dager går de med eggene under buken før de klekker.

Synes ikke du skal sette reken i noe yngelkar. Den har det best der den er. Reker kravler uansett enkelt ut av et sånt.
Dersom du ønsker at rekeyngel skal overleve, bør du skaffe deg et lite reke-kar. Det trenger ikke være større enn 12-20 liter. Noe mose, sand og et lite enkelt filter er alt som trengs Kanskje noen små steiner å pynte med.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap