Kjønnsforskjell på eplesnegler?

Hvordan kan man se kjønnsforskjell på eplesnegler. Evt. hvor mange burde jeg kjøpe?
Takk for svar, men jeg kan ikke ta sneglene ut av vannet i butikken...... Hvordan forsikrer jeg meg om at jeg får 2 hunner og 1 hann?
Heidi Ingdal har kommet med noen gode råd:
Hvis de er gule så kan du se om de er mørk på snurren eller ikke. Hvis de er mørk, er de hunner, og hvis de er lyse er de hanner.

Også når de kryper på glasset skal det være mulig å se om de har kjønnsorganet til hannen eller ikke, men jeg er ikke så flink på det ennå.
Fargen på snurren er et godt tegn, har en med mørk farge og en som er lys i snurren. De "har seg" i akvariet hele tiden, så er rimelig sikkert på at det er en hann og hunn.
Du kan jo alltids spørre om du kan få sjekke kjønnet deres i butikken. De fleste butikker vil nok la deg gjøre det hvis de skjønner at du ikke kjøper med mindre du vet kjønn.
Stianmannen
Hvordan kan man se kjønnsforskjell på eplesnegler. Evt. hvor mange burde jeg kjøpe?

Hvis du ikke får til å se kjønnet på de så ville jeg ihvertfall kjøpt 6 stykker. Her er to bilder hvor du ser kjønnet på de i ulik alder. Det første bildet er snegla ca 2 cm lang og du ser såvidt begynnelsen på kjønnsorganet oppe til venstre som en liten trekant. Det til høyre er puste organet. Det andre bildet er kjønnsorganet til en voksen hannsnegle. Det er den lange trekanten i midten som er bred innerst og smaler inn helt ytterst. Et tips er å legge de på ryggen og vente til de løfter opp kroppen for å komme seg opp da ser du under skallet på dem og da er det ingen problem å se kjønnet. Dette var av to hanner og damene har ikke disse trekantete snablene. Lykke til )
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap