- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Regner enn med litt svinn av reker? (kirsebærreker.)
Regner enn med litt svinn av reker? (kirsebærreker.)
Hei!
Kom igjen etter ett døgn hjemmefra, og kikker oppi akvariene mine, og da ser jeg at det ligger en død reke i hvert av karene.
Det ene er ett 112 liters med masse rart oppi, som stjernedanio, en kampfisk, kuhlii ål og litt mer. Det første folk kanskje vil si er at det er stjernedanioene eller kampisken som har vært på fære men jeg må si at jeg har studert dette karet mye og verken stjernedanioene eller kampisken har vist nooe som helst tegn til interesse hos rekene.
I det andrte karet som er ett 35 liters rent rekekar skjønner jeg ikke noe av:P
Og siden det bare ligger en død på ryggen skjønner jeg ikke akuratt mer av:P
Målte verdiene i karen og ingen nitritt, og nitrat er som det alltid har vært, men ph'en var litt lav i rekekaret, var på 6.5 og kanskje en anelse mindre i det største karet.
Så jeg lurer på om det liksom hender at man mister en liten reke i ny og ne, av hjerteproblemer og den slags eller om det burde ule full alarm her og gjøre noe endringer?
Takker for all hjelp
Kom igjen etter ett døgn hjemmefra, og kikker oppi akvariene mine, og da ser jeg at det ligger en død reke i hvert av karene.
Det ene er ett 112 liters med masse rart oppi, som stjernedanio, en kampfisk, kuhlii ål og litt mer. Det første folk kanskje vil si er at det er stjernedanioene eller kampisken som har vært på fære men jeg må si at jeg har studert dette karet mye og verken stjernedanioene eller kampisken har vist nooe som helst tegn til interesse hos rekene.
I det andrte karet som er ett 35 liters rent rekekar skjønner jeg ikke noe av:P
Og siden det bare ligger en død på ryggen skjønner jeg ikke akuratt mer av:P
Målte verdiene i karen og ingen nitritt, og nitrat er som det alltid har vært, men ph'en var litt lav i rekekaret, var på 6.5 og kanskje en anelse mindre i det største karet.
Så jeg lurer på om det liksom hender at man mister en liten reke i ny og ne, av hjerteproblemer og den slags eller om det burde ule full alarm her og gjøre noe endringer?
Takker for all hjelp
Postet 20.11.08 kl 18:11
Endret: 20.11.08 kl 18:22
Hei!
har opplevd det amme som du, fiska nettop opp dødsfall number two.
er dette normalt`
(skriv dette eigentlig berre for å løfte tråden litt opp
er dette normalt`
(skriv dette eigentlig berre for å løfte tråden litt opp
Postet 20.11.08 kl 20:12
Postet 20.11.08 kl 20:17
Postet 20.11.08 kl 20:18
Postet 20.11.08 kl 20:22
Var de yngel da du fikk dem, så er det sikkert ikke "naturlig" død. Mener å ha lest at de har en gjennomsnittsalder på halvannet år. Hvis jeg ser bort fra rekedød ved nyankomst, har jeg opplevd å fiske opp ca 2 døde reker i løpet av de to årene jeg har hatt dem.
Antar at de blir spist av fisk, de andre som evt. har dødd.
Så lenge man klarer å holde bestanden i hevd, så tror jeg at det er ok. Men hvis man opplever rekedød ofte i en periode, så antar jeg at det er noe galt. Enten med vannverdier eller med sykdom.
Antar at de blir spist av fisk, de andre som evt. har dødd.
Så lenge man klarer å holde bestanden i hevd, så tror jeg at det er ok. Men hvis man opplever rekedød ofte i en periode, så antar jeg at det er noe galt. Enten med vannverdier eller med sykdom.
Postet 20.11.08 kl 20:28
Postet 20.11.08 kl 20:28
Postet 20.11.08 kl 23:12