- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Hva puttes i akvarie for å tilsette kalk?
Hva puttes i akvarie for å tilsette kalk?
Postet 05.12.08 kl 16:19
Hei.
Var i kontakt med Dyrego, da jeg lurte på det samme. Der fikk jeg til svar at jeg kunne bruke NORAQ GH-salt. Så jeg kjøpte en liten boks til 42 kr for å prøve. Har nettopp begynt å bruke det, så jeg kan ikke si med sikkerhet at det har effekt.
Du kan også se på [URL=www.snailshop.uk][/URL], der har de flytende kalsium til snegler.
Lykke til
Var i kontakt med Dyrego, da jeg lurte på det samme. Der fikk jeg til svar at jeg kunne bruke NORAQ GH-salt. Så jeg kjøpte en liten boks til 42 kr for å prøve. Har nettopp begynt å bruke det, så jeg kan ikke si med sikkerhet at det har effekt.
Du kan også se på [URL=www.snailshop.uk][/URL], der har de flytende kalsium til snegler.
Lykke til
Postet 05.12.08 kl 16:42
Dette har jeg gjort:
Jeg har puttet oppi en kalkstein for noen dager siden hos meg, da de forrige sneglene mine ble tynne i skallet. En kalkstein vil også øke ph-verdien (eller var det gh'en?) har jeg hørt, så den må testes regelmessig fra nå av. En annen ting jeg gjør for sneglene mine er å gi dem en liten klump med spinat i uken - et tips jeg fikk av ei marinebiologvenninne
Postet 05.12.08 kl 22:43
Jeg har brukt Alabastgips som jeg har kjøpt på Panduro Hobby. Det fungerer veldig bra og ikke minst billig. Koster kun 35 kroner for 1 kg
Det kan også være en fordel å bytte ut 20-25% av gipsen med magnesiumsulfat for plantenes skyld også. Dette kan blant annet kjøpes hos aquazoo
Jeg husker ikke nå helt hvilkene mengder gips man skal bruke pr liter, men det er jo også litt avhengig av hvor høyt opp du skal ha GH'en. Men det er nok bare å søke på Gips på forumet her så finner du nok noen tips om mengden
Det kan også være en fordel å bytte ut 20-25% av gipsen med magnesiumsulfat for plantenes skyld også. Dette kan blant annet kjøpes hos aquazoo
Jeg husker ikke nå helt hvilkene mengder gips man skal bruke pr liter, men det er jo også litt avhengig av hvor høyt opp du skal ha GH'en. Men det er nok bare å søke på Gips på forumet her så finner du nok noen tips om mengden
Postet 08.12.08 kl 07:54
Postet 08.12.08 kl 09:10
Endret: 08.12.08 kl 09:11
Postet 14.12.08 kl 23:42