Identifikasjon av mark i bundlag

Hei. Jeg har en bøtte ståenes med javamose (lignende) i og endel gråsugger som jeg har fra en dam i nærheten. Jeg oppdaget noen marklignende dyr i mosen som var ca 3-4 cm lange, og tenkte det var en type mygglarve.
Jeg puttet en eller to av disse markene i et akvarium hvor jeg bare har damsnegler og planter.

Noen dager etter denne hendelsen tittet jeg ned i akvariet hvor det var tydelig at mange snegler hadde samlet seg. Det var da jeg oppdaget at det var mellom 70-100(++) mark i samme området som sneglene hadde samlet seg. Så det er tydelig at det er endel nærig på dette området, med en omkrets på ca 5cm i diameter. Det ligner mye på disse markene jeg antok for å være mygglarver og sitter tett sammen med hodet ca 1.5-2cm over bundlaget. Jeg er nå rimelig på at det ikke er mygglarver lenger, og har ikke sett noe til mygg i huset. De ligner endel men er mye større en de velkjente infusoriene som mange oppdager i sine akvarier.

Jeg er facinert over det meste av det primitive livet i vann som ikke er fisk, men her har jeg ingen anelse. Er ikke like facinert over å dyrke bendelorm i akvariene om det skulle vise seg å være det.

Noen forslag?

PS. Det er mulig det er mye informasjon om disse allerede på forumet. Men for øyeblikket virket ikke forum søkene. enkle søk på ord som "fisk" fikk 0 resultat.
Så vidt jeg vet trenger bendelormer en vert for å formere seg, og oppfører seg ikke slik som du beskriver.
Er de flate, siden du nevner bendelorm? I såfall kan du søke på ordet Planaria, eller kikke her...
Det stemmer nok sikkert det med bendelormen at dem trenger en vert. Men jeg leste en plass at bendelormen er lat og tar til seg næring gjennom "huden". Det var der jeg fikk ideen om at det kanskje kunne være det, ettersom den stikker et par cm over bundlaget og virker som den har ankret seg der. Om det er halen eller hode som stikker opp er litt vanskelig å si, men jeg antar det er et hode.
Den står veldig rolig og ser av og til en liten rykning i noen av dem. Så slik det virker på meg er at den bare suger till seg næring gjennom "huden".
Den er ikke flat på noen måte, men rund, lang og tynn, og en blanding av hvit/ gjennomsiktig farge. Som nevnt tidligere ligner den ganske mye på disse små markene man ofte kan finne i vannflaten på rutene eller om han roter i sand/grusen i akvariet. Bare at den er ca 4-5 ganger større og virker mye mindre bevegelig ( tror ikkje dem er gode til å svømme).

planarier har jeg litt erfaring med så der er jeg sikker på at det ikke er.

takk for forsøket (;
Børstemark, eller kanskje hydra?
Dette var en liten illustrasjon hvordan dem står i bunnen, hvor det i rosa er markene og det i blått er grusen:
Aggi
Børstemark, eller kanskje hydra?

ingen erfaring med hydra. Men har ikke hørt at dem planter seg i bunn bare har tentaklene stikkene opp.

Jeg får kanskje bare slå meg til ro med at det er vanlig vannmark. Hadde helst håpet at det var en larve av et eller annet slag som hadde utviklet til en morsom skapning. De ser egentlig ganske facinerende ut ut der står å svaier. Eneste er at i det mangfoldet og tettheten de står i er det ikke så bydene og grave i grusen med hendene og tenke at disse henger seg fast under neglene
Mulignes tubifex, men disse er vel somregel rød/rosa på fargen.
Det finnes mange bunnlevende rundorm. Dette er ganske sikkert en variant av disse. Det finnes både tropiske og hjemlige arter av disse. Tubifex er en art. Disse er i nær familie med vanlig beitemark.

Mark deles i rundormer og flatormer. Flatormer kjenner vi i akvariene som planarier i forskjellige former.

De fleste vannlevende rundormer livnærer seg på samme måte som beitemark av ting som er i foråtnelse. Noen er også vannfiltrerere og lever av mikroorganismer i vannet. Det kan tyde litt på at din variant gjør dette utifra måten de står på. Kan være dette er tubifex, men disse er oftest brune.

Jeg har eksperimentert litt med rundorm og planarier og disse er også et fint tilskudd som for og flere fisker spiser dem med god appetitt.

En del av de bunnlevende rundormene har samme funksjon som bunnlagslevende snegler dvs at de "lufter" og "rensker" bunnlaget.

Ville ikke tenkt at dette var skadelig, mer interessant og kanskje prøve med litt forskjellige fiskearter for å se om de vil spise dem
Dersom du har lyst til å sende noen til meg, betaler jeg med glede portoen og litt til.
Det yret og vrimlet av planarier i den ene 160 literen min før det kom fisk i karet. Ukesvis hadde de på å formere seg i fred før fiskene kom.... men det første Coryene gjorde da de slapp ut i karet, var å gå helt bananas, grave skikkelig og sile sand gjennom munn og gjeller som gale Spiste opp rubb og stubb av planarier. Nå ser jeg ingen planarier lenger, de forsvant i løpet av et døgn etter at fisken kom i.

Etter reaksjonen deres å dømme, var iallefall planarier skikkelig snacks å spise
Det kan ligne på Tubifex som dere sier, men de er ikke mye rødlige i fargen.
Det er ikke mange dager siden de kom i akvariet så det er mulig fargen kommer etterhvert. Siden du nevner fargen får meg til å huske at de første jeg hev oppi akvariet hadde en rødlig farge, som meg til å tro at det var røde mygglarver.

Jeg vil nok studere dem endel til før jeg enventuelt kvitter meg med dem, og det greit å vite at det ikke skulle være noe problem å få dem bort med fisk i akvariet.

Appropo planarier har jeg alltid sett på disse små mørke (4-5mm. 1mm bred.)
snegle dyrene som planarier. Er det flere arter innenfor dette navnet?

Trygve Lillefosse
Dersom du har lyst til å sende noen til meg, betaler jeg med glede portoen og litt til.

Om du virkelig vill det er nok mulig å finne på noe. Jeg har selv oppservert disse i mange planter jeg har hentet fra næringsrike vann, men alltid trodd det var en slags mygglarve intill jeg nå hører om noe som heter tubifex.
Ser du er fra vestlandet og antar til og med i dag burde være mulig skaffe de selv

Mange takk for svarene!
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Holmmen
Reklame for plussmedlemskap