- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Amanoreke som "blir hvit inni"
Amanoreke som "blir hvit inni"
Har lest at dette kan være det som kalles Porselenssykdom.
Oppdaget reka i dag da jeg foret med rekepellets. Den snek seg ut, tok til seg en pellet og for inn i skyggene. Det var som om to områder av den, delt på midten av ryggen, inni, var blitt fylt med lyserosa melk eller noe. Det var ikke helt hvitt, og reka er vanligvis grå, men det er vel kanskje det som er det hvite? Anyway, leste jeg rett når det stod at dette (om det er porselenssykdom) er veldig smittsomt? Finnes det en kur? Jeg vil ikke miste rekene mine
Prøvde å ta noen bilder, men det var for mørkt der den stod, så de viser ingenting.
Oppdaget reka i dag da jeg foret med rekepellets. Den snek seg ut, tok til seg en pellet og for inn i skyggene. Det var som om to områder av den, delt på midten av ryggen, inni, var blitt fylt med lyserosa melk eller noe. Det var ikke helt hvitt, og reka er vanligvis grå, men det er vel kanskje det som er det hvite? Anyway, leste jeg rett når det stod at dette (om det er porselenssykdom) er veldig smittsomt? Finnes det en kur? Jeg vil ikke miste rekene mine
Prøvde å ta noen bilder, men det var for mørkt der den stod, så de viser ingenting.
Postet 17.12.08 kl 20:56
Jeg tror ikke det nødvendigvis er porselenssykdom. Det kan være noe bakteriellt, eller det kan være vannkvalitet.
Jeg har en kloreke som ble helt blass en periode da det var varmt i sommer. Da temperaturen gikk ned, ble den ikke bedre med det første. Etter en kur med ehsa 2000 i samme kar, nå for noen uker siden, så ble den plutselig helt klar i fargene igjen. Merkelige greier...
Jeg har en kloreke som ble helt blass en periode da det var varmt i sommer. Da temperaturen gikk ned, ble den ikke bedre med det første. Etter en kur med ehsa 2000 i samme kar, nå for noen uker siden, så ble den plutselig helt klar i fargene igjen. Merkelige greier...
Postet 17.12.08 kl 21:05
Postet 17.12.08 kl 22:17
Mine fire gjenlevende amanoreker er to og et halvt år nå så de kan leve ganske lenge. Leste ett eller annet sted at rekene kunne bli ugjennomsiktige når de var syke eller utilpass på andre måter. I og med at du nevner at det så ut som den var delt på midten så lurer jeg kanskje på om det kan være problem med skallbytte eller lignende. Da "brekker" jo skallet opp på midten. Problemer med skallbytte kan føre til at rekene dør. Ikke så ofte det skjer, men tydeligvis ikke så uvanlig heller ut fra det jeg har lest. Dessverre så vet jeg ikke hvordan dette viser seg. Har ikke opplevd det på mine reker.
Postet 18.12.08 kl 00:32
Postet 18.12.08 kl 08:59
Postet 19.12.08 kl 18:53
Postet 19.12.08 kl 19:16
Postet 19.12.08 kl 19:17
vel disse går i eget kar. jeg reddet ut noen eplebabyer, og hadde i medisin etter å ha fanget de jeg så var syke. lot kuren gå sin gang, byttet litt vann og kullfiltrerte noen dager. jeg holdt på å kjøre inn en ny pumpe til rekekaret i ett annet kar, så jeg var heldig der. ingen strøk med heller. faktisk overlevde sneglene, utrolig nok. nok av kos inni mosedotten så jeg gav dem jo nesten ikke mat. her er ett par bilder av mine, dårlige dog.
1
2
3
1
2
3
Postet 19.12.08 kl 19:28
Jeg har ikke noe annet kar, annen pumpe eller annen passende plass å ha dem, så jeg blir nødt til å prioritere...
Med dine ser det ut til at det hvite ligger høyt. Med meg ligger det liksom nederst, slik at det er vanlig farge oppe langs "ryggraden". Tante Astrid nevnte det med problemer med skallbytte. Kanskje dette er et tegn på det?
Med dine ser det ut til at det hvite ligger høyt. Med meg ligger det liksom nederst, slik at det er vanlig farge oppe langs "ryggraden". Tante Astrid nevnte det med problemer med skallbytte. Kanskje dette er et tegn på det?
Postet 19.12.08 kl 19:31