Hva er plangtonisk liv og hvorfor går ikke det i akvarium?

Følgende tekst omhandler "Pseudosesarma moeshi - Rød Mangrovekrabbe" men gjelder for mange reker også:
Pseudosesarma og alle andre krabber formerer seg etter den primitive modusen. Larvene blir skylt ut i havet hvor de lever et planktonisk liv. Oppdrett i akvarium er derfor umulig.
Hva er plangtonisk liv og hvorfor går ikke det i akvarium?
Fordi det skjer i saltvann, i selve havet. Krabbe-hunnene vandrer til kysten når de skal avgi rognen sin, for krabbeyngelen klekker kun i saltvann. Så lever den den første delen av sitt liv i havet, før den så krabber opp på land igjen som krabbe, som er avhengig av land for å puste.

PS! Det staves plankton
Planktonisk betyr vandrende, dvs at larvene driver med havstrømmene, uten at det er så mye de kan gjøre med det.
Planktonisk liv, med k
Ja, jeg er med på det, men jeg ser ikke sammenhengen med at larvene derfor ikke kan drettes i akvarium. Er det mangel på næring? mangel på strøm? Et plankton må da kunne overleve i et akvarium, med de rette vannverdiene, eller? Trur ikke ei krabbelarve merker om havet er stort eller lite. ??? Det er mye annet som vanligvis lever pelagisk, men som overlever "mindre" akvarium.

Det var da ikke den værste skrivefeilen jeg har sett på Akvaforum det da, Mona Og så kopierte jeg feilen, så ble det to.
Det er sikkert mulig å drette dem i akvarie, men det er vanskelig å få til, som men amanoreker etc.
Grunnen til at det er så å si umulig å drette dem i akvarium er at du må ha både ferskvann(til de voksne) og saltvann (til de planktoniske yngelen). dessuten må de(voksne og yngel) tilvennes saltvann/ferskvann og det tar tid og penger.
Kine Kristine
Grunnen til at det er så å si umulig å drette dem i akvarium er at du må ha både ferskvann(til de voksne) og saltvann (til de planktoniske yngelen). dessuten må de(voksne og yngel) tilvennes saltvann/ferskvann og det tar tid og penger.

Hmmm... Er dette noe du vet? Høres ut som vill gjetning for meg.
Nickname
[QUOTE=Kine Kristine]Grunnen til at det er så å si umulig å drette dem i akvarium er at du må ha både ferskvann(til de voksne) og saltvann (til de planktoniske yngelen). dessuten må de(voksne og yngel) tilvennes saltvann/ferskvann og det tar tid og penger.

Hmmm... Er dette noe du vet? Høres ut som vill gjetning for meg.

står i det første innlegget, som faktisk er ditt!
Trygve Lillefosse
Det er sikkert mulig å drette dem i akvarie, men det er vanskelig å få til, som men amanoreker etc.

Ahaaa... En utfordring altså Skal jammen meg prøve, en dag jeg får tid, og en til krabbe, må vel kanskje ha to for å lykkes...

Men teksten "Oppdrett i akvarium er derfor umulig. " er nødvendigvis ikke helt korrekt altså? Men, kan kanskje vente med å forandre den teksten til noen har klart det.
Å oppdrette arter som har larvestadiet i saltvann er selfølgelig mulig (Selv om det ikke er gjort enda for flere av artene), men det krever utprøving og tålmodighet siden man må ha saltvann til eggene.

De fleste fiskearter som ble regnet som umulige og drette opp tidligere er i dag oppdrettet. Det har i stor grad dreid seg om å finne den utløsende faktoren.

Når det gjelder egg som legges i ferskvann og driver ut i saltvann kan timing i forhold til når de blir utsatt for saltvann, hvor salt dette er og typen næring som er tilgjenglig når de klekkes noen mulige faktorer. Selvsagt sammen med temperatur, lysforhold, strømmer etc.

Her er det bare å gå i gang med utforskningen med godt mot. Lykke til.

Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap