- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Hjelp uønsket snegle i akvariet
Hjelp uønsket snegle i akvariet
Postet 09.01.09 kl 21:22
Postet 09.01.09 kl 21:37
Postet 09.01.09 kl 21:42
Inaktiv bruker
Vi hadde pestsnegler.. det fulgte med planter vi kjøpte.. Vi plukka og plukka helt til vi ikke fant fler.. fikk snegler i september 08 først nå er vi sneglefri!!!!!
vi valgte å ikke kjøpe botiaer.. i og med vi har reker..
vi valgte å ikke kjøpe botiaer.. i og med vi har reker..
Postet 09.01.09 kl 21:54
Inaktiv bruker
stian&lineVi hadde pestsnegler.. det fulgte med planter vi kjøpte.. Vi plukka og plukka helt til vi ikke fant fler.. fikk snegler i september 08 først nå er vi sneglefri!!!!! vi valgte å ikke kjøpe botiaer.. i og med vi har reker..
Botia (f.eks praktbotia) spiser snegler.. De spiser også reker! Det kommer ann på hva du har/har tenkt til å ha!
Postet 09.01.09 kl 22:03
Det er ikke godt å si om de har lagt egg. Men det lønner deg å prøve å ta det så fort så mulig, da de forplanter seg hurtig og legger en del egg.
Siden det ser ut som du har sansen for sør amerikanske fisker, så vet jeg ikke så mye om det er noen fisker eller snegler som spiser de fra det området.
(Det er en del asiatiske arter som gjør det, som tidligere nevnt botia osv )
Men en kan plukke de for hand, da har jeg brukt en pølseklype, for å få tak i de uten å ødelegge hele akvariet. Vist du skal lete etter egg, kan du se under bladene på plantene. Sneglene har en tendens til å gjømme seg i sprekker, rundt lysarmatur, pumper osv. Et tips er å følge med når du slår på lyset, da kan lett observere de på glassveggene (bruker å ile i ly når lyset kommer på).
Siden det ser ut som du har sansen for sør amerikanske fisker, så vet jeg ikke så mye om det er noen fisker eller snegler som spiser de fra det området.
(Det er en del asiatiske arter som gjør det, som tidligere nevnt botia osv )
Men en kan plukke de for hand, da har jeg brukt en pølseklype, for å få tak i de uten å ødelegge hele akvariet. Vist du skal lete etter egg, kan du se under bladene på plantene. Sneglene har en tendens til å gjømme seg i sprekker, rundt lysarmatur, pumper osv. Et tips er å følge med når du slår på lyset, da kan lett observere de på glassveggene (bruker å ile i ly når lyset kommer på).
Postet 09.01.09 kl 23:08
stian&lineBotia (f.eks praktbotia) spiser snegler.. De spiser også reker!
Man kjøper ikke Botia kun for å bekjempe snegler. FY-FY.....
Det er vanskelig å bekjempe pestsnegler, men det går an... jo mindre for, jo mindre snegler... Å plukke egg tror jeg er nyttesløst. Disse eggene er så små at de knapt synes for det blotte øyet.
Reduser foringen, og ta fra sneglene næringsgrunnlaget. Det er mitt tips. Du vil nok aldri bli kvitt dem 100% (de er forøvrig ganske nyttige skapninger i akvariumet) men du kan begrense vekstgrunnlaget
Postet 09.01.09 kl 23:19
Postet 10.01.09 kl 00:20
Bjørn.Jeg trenger litt hjelp, jeg fant en biteliten snagle som jeg ikke har ønsket meg :(. Har mistanke om at den kom med en av plantene i akvariet, den var ca 5mm og lurer på om dette kan være et skade dyr?
Søk på "Pestsnegler" her på forumet og les til øyet blir stort og vått.... det er skrevet uhyggelig mange spaltemeter om dette vanlige problemet.
Postet 10.01.09 kl 14:00
Postet 10.01.09 kl 20:54