"mørkbrun/svart snegle med følehorn"

hei alle sammen. satt å beundret fiskene mine i dag når jeg plutselig oppdaget noe bittelite som beveget seg på bunnen min..prøvde å ta ett bilde men det er håpløst...fisket den opp og det er en liten snegle...den er mørk mørk brun eller svart med (gull/brune flekker her og der) og to følehorn foran og ikke noe jeg har kjøpt... er det noen som har erfaring med dette? bør jeg ta den ut eller bare la den være oppi der? håper på raskt svar før den blir borte for meg oppi der..
Jeg tror du kan søke på ordet "pestsnegler" her på forumet og få en million svar

Det er noe de aller fleste akvarister får en eller annen gang i akvariet sitt, og de innføres som blindpassasjerer via planter man kjøper. Snegleegg er nesten usynlige, og sitter som små blanke slimkladder under eller mellom plantebladene.

Du kan sikkert kverke den du ser, men sannsynligheten for at den ikke er alene er meget stor...! De er som oftest umulige å bli kvitt, og kommer sjeldent alene. Der det er èn, er det gjerne flere skjult rundt om i karet.
Høres ut som en damsnegle, som vanligvis inkluderes i begrepet pestsnegle. Jeg har ganske mange av disse, og de gjør ikke noe skade på verken planter eller fisk. Tvert imot er de faktisk ganske nyttige. De spiser alger, døde planter og fiskemat som blir til overs.

Grunnen til at de blir kalt pestsnegler er fordi de formerer seg utrolig raskt under riktige forhold, og kan forsyne seg av planter. Men hvis du ikke overforer vil de ikke ta over hele karet, og jeg har aldri opplevd at de har ødelagt planter. Mulig de tar seg en smakebit her og der, men noen stor skade gjør de ikke.

Jeg synes de er ganske søte, og har ikke noe imot dem i mine kar.
der har vi nok jævelen men da er det ypperlig for praktbotiaen da kanskje for det var vel en sånn sneglespiser mener jeg å ha lest.... og mona, takk for tipsene jeg fikk når jeg startet opp karet og gikk i fella "om å bare fylle fisk fra dag en" samtlige har greid seg bortsett fra en nyinnsatt gurami som blei spist ihjel av de to andre..
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Fredly
Reklame for plussmedlemskap