Reker og snegler

Søker personlige råd og erfaringer fra folk om reker og snegler.
Har plan om å starte et "kryppkar" og vil ha litt info frå folk som har vore borti snegler og reker.
Jeg har snegler og reker sammen og det går helt fint. Rekene pusser på snegleskallene, og sneglene overser rekene fullstendig.

Var det noe spesielt du lurte på? for å få mer info om hver art kan du søke på dem i basen her inne, eller du kan google dem.
Den kombinasjonen blir gjerne et kompromiss, fordi dvergreker bør ha "lett kjølig vann", sjelden foring og pH i underkant av 7 for best mulig trivsel.

Snegler derimot vil ofte han varmere vann, hyppig foring og pH over 7.

Men er du bevisst når du velger arter, f.eks går for kirsebærreker og eplesnegler, burde du kunne ha kombinasjonen hvis du legger deg på pH rundt 7 og vann ikke varmere enn 24-25 grader.
Eplesnegler har det helt fint i vann ned til 18 grader, selv om de kanskje ikke er så veldig aktive ved lavere temp. Mine fores 2-3 ganger i uka, og det går også helt fint.

Jeg har en australsk snegleart som tåler høyere temp enn de 'vanlige' populære artene. Vet ikke om det er mulig å få tak i dem i Norge, men det er verdt et forsøk. Det finnes ganske mange forskjellige arter...
hørest bra ut... har 3 reker av en sort og 3 eple snagler isammen me diverse fisk no. skal lage litt om og ha reker snegler å kansje litt små fisk. Kansje guppy, berre for å ha litt i øverste del. dette er et 120L. må studere litt meir.
Det finnes snegler som tåler surere vann også så det er bare å se gjennom basen og finne en kombinasjon som passer sammen
Tilfeldig bekjentskap
© Lene H
Reklame for plussmedlemskap