Hvorfor får de ikke egg?

Snakker da om eplesneglene mine.

Har to stykker som er store og fine og veldig opptatt av hverandre. De går etter hverandre hele tiden og det ser ut som om de parrer seg støtt og stadig.

Hva skal til for at de legger en eggeklase?

Jeg har ikke lite vann i akvariet, men det er jo god plass fra vannflata og opp til taket på "lokket" der hvor lampa henger.

Jeg sjekker ca. annenhver dag i tilfelle de legger eggene ved lampen, vil jo ikke at de skal tørke ut hvis de først får en eggeklase.

Temperaturen i karet er på ca 27 grader.

Karet fores med fiskemat (flak), mallemat ("piller") og en agurkskive i ny og ne.
Det som er med eplesnegler er at de legger egg når de føler for det, og ikke et sekund tidligere. Man kan mate og bytte vann alt man orker, men hvis de ikke føler for å legge hjelper det ikke.

De er ganske kjipe sånn

Det jeg har gjort et par ganger er å flytte hunnen til et annet kar, la henne være der en uke eller to, og deretter flytte henne tilbake. Forandring inspirerer noen ganger til egglegging.

Det kan også hende hun ikke vil legge egg før det blir litt lysere ute. Mener jeg har hørt at de påvirkes av årstider, med mindre de står i et rom hvor det ikke er noe naturlig lys.
Vet du med sikkerhet at du har en hunn og en hann da?

Jeg har aldri greid å se forskjell på hunn og hann hos eplesnegler.

Gode og ferske grønnsaker og god tilgang på alger pleier å trigge litt egglegging også. Gi dem en agurkskive (tre den på en skje så den synker) om kvelden, og ta bort restene neste morgen. Det må ikke ligge lenger, da kan det gå utover vannkvaliteten. Legg heller en ny skive i karet til kvelden igjen.

Har du sugemaller som Ancistrus, vil nok de sette pris på å få agurk også
er du sikker på at det er en hann og hun du har, og at det er paring, og ikke bare "haiking" som foregår? Når min hanne var klar var han "på" alt som kunne krype og gå av hun-snegler hos meg, og da kan du se at han fører et organ likt pusterøret, inn samme hull som sneglene bæsjer. "snabelen" er på motsatt side av pusteorganet, og hos meg kunne han haike rundt på damene med den inne under skallet deres i flere timer i strekk.
av og til kunne det nesten se ut som slossing da han kunne bli ganske innpåsliten. tror ikke jeg har noen bilder av det,...
Nei, jeg kan ikke være mer sikker enn at de er veldig opptatte av hverandre, de går etter hverandre og de "kliner" hele tiden. Og det ser ut som om den ene har tenkt å klatre inn i den andres skall.

God tilgang på alger har de vel ikke, karet er helt fritt for alger, ser det ut til. Var mye der før, men etter jeg fikk sneglene så har de spist opp alt. Men som jeg skrev i innlegget fores karet med både grønnsaker, mallemat (piller, er kanskje alger i disse?) og fiskemat.
min la egg når jeg flyttet ancitrusene ut av karreten gang. mulig de ble forstyrret av at ancistrusene prøvde å gnage på skallet.

ellers har jeg hørt om å simulere flom-altså kaldtvannsbytte

mørkelegging har jeg og fått tips om.

en annen gang la de egg da vi var på ferie. hadde slått av lyset i både rom og akvariumet i ca 5 dager. da vi kom tilbake hang der egg.

etter at den eggleggende hunnen døde har ingen andre hunner lagt egg hos meg heller... akvariumet står på barnerommet så muligens at der ikke er fredog ro nok?
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap