Snegle-akvarium

Hei!
Jeg har hatt et 30 l akv før med diverse tropiske fisker ol, og nå har jeg lyst til å prøve å opprette et akvarium med kun snegler!

Jeg tenkte i utgangspunktet vanlige eplesnegler, kanskje forskjellige farger... Kan feks lilla og gul snegle få unger med hverandre? Kan sneglene legge egga i topplata hvis de ikke har vegg å ta av?

Hvor stor må tanken være hvis jeg skal ha ca 3-4 snegler? Har fått tilbud på et 19 l. Det blir vel kanskje mye jobb med vannskifting ol. Noen erfaringer?

Er pumpe/filter nødvendig? De puster vel på overflaten? Fikk beskjed på den lokale dyrebutikken at varmeelement ikke er nødvendig siden de trives i temp ned til 18 gr C..

Ble mange spm på en gang!
Spytt ut alt dere har av erfaringer!
Ja, de kan legge egg i topplata, så lenge de har noen cm ned til vannoverflaten. Eggene skal ikke være i direkte kontakt med vannet. De forskjellige fargene er alle samme art, så de kan få unger sammen. Da får du gjerne noen av hver farge, samt noen blandinger som har trekk fra begge foreldre.

19 liter er en helt grei størrelse for 3-4 snegler, men du kan ikke drive oppdrett i den størrelsen. Ungene vil ikke vokse i det hele tatt hvis du har mange snegler i et lite kar. Du kan alltids flytte ungene over i andre kar hvis du har muligheten.

Du burde absolutt ha filter, siden eplesnegler er litt følsomme for ammoniakk og nitritt, og dessuten vil du måtte bytte vann svært ofte med mindre du har filter. Hvis filteret er stor nok for belastningen trenger du ikke bytte mer enn en gang i uka.

Varmekolbe er ikke nødvendig, jeg har ikke varmekolbe i noen av mine sneglekar. Egg trenger riktignok lengre tid på å klekke ved lavere temperaturer.

I sneglekar burde man ikke ha lysegrønne, tynne planter. Gå for mørkegrønne planter med tjukke blad. Vasspest er et godt valg, for ingen snegler liker å spise den.
Så sneglene tilpasser seg på en måte karet de er i så de ikke vokser seg for store?? Jøss.. Hva med 28 liter? Ok? Må de ha rot, jeg har lest at algeetere bruker cellulose for å kunne fordøye alger?? Takk for raskt og detaljert svar!
Om det er mangel på plass eller problem med vannverdiene når snegletettheten er høy vet jeg ikke, men har merket selv at hvis hele kullet blir gående i lite kar vokser de ekstremt sakte, men hvis jeg flytter dem over i større kar eksploderer plutselig veksten deres.

28 liter en greit for noen få snegler, men hvis du vil oppdra et helt kull på 100 i samme kar ville jeg ikke hatt noe mindre enn 60 liter, og selv da vil jeg anbefale at du begynner å selge unna mens de er små, slik at de gjenværende får bedre plass.

Jeg har selv 4 kar jeg kan spre de utover, men selger unna alle med kjedelige farger så tidlig som mulig.
Skjønner.. Er det VANLIG med rundt 100 i hvert kull?! :O Da blir det nok utført en slags human uttynning der ja... Tror nok jeg ikke kan gå for noe større enn 28 liter pga plass! Hvordan selger du sneglene, og hvor mye får du for dem?Er sånn rot (mangrove) nødvendig? Anbefaler du å ha kun en farge på sneglene så de ikke får uattraktive "blandingsfarger"? Kan innavl bli et problem?
Ja, 100-200 er vanlig i ett kull, men jeg har alltid hatt litt frafall når de er små og sitter igjen med rundt 50 i hvert kull.

Får ikke noe særlig for dem, hvis de har veldig pene farger kan jeg ta halvparten av det de koster i dyrebutikk, men hvis de er gylne må jeg nærmest hive dem etter folk, og ha avtaler der jeg sier 'kjøp 5 få en gratis' osv.

Jeg ville bare latt dem blande seg, for jeg har kun gode erfaringer med blandinger. Selv om noen blir litt rare, blir mesteparten veldig pene, og selv de rare er ettertraktet pga de er annerledes.

Rot er ikke nødvendig, her spiser de alger, planterester, algetabletter og flakfor i overflaten. Hvis jeg føler for det putter jeg oppi litt grønnsaker til dem.

Innavl er ikke noe problem.
Trenger de noen form for tillegg i vannet, sånne som nøytraliserer klor ol.? Jeg har fått med meg at de antakelig trenger kalktilførsel og at GH'en må økes (veldig bløtt vann i området...). Kan du gi meg noen konkrete eksempler på vanlige planter de vil holde seg unna? Dama på dyrebutikken anbefalte å ikke ha planter i det hele tatt siden de bare kom til å bli spist... Tror hu har mer peiling på fisk... Men akvarie uten planter er jo knapt et akverie... :p Takker og bukker for raske svar!!!
Hvis det er klor i vannet må du bruke vannforbedringsmiddel på samme måte som for fisk.

Trodde jeg hadde tipset deg om vasspest, men finner det ikke i innlegget mitt... Vasspest rører de ikke, de rører heller ikke javamose. Dvs mine sitter og gnager på javamosen ganske ofte, men den blir ikke mindre, så det virker ikke som de gjør noe skade på den.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap