- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Hva slags snegle? haster litt
Hva slags snegle? haster litt
Jeg har startet opp 240 literen min og den går nå uten fisk og skal gjøre det i rundt 3 uker til. i dag oppdaget jeg at jeg hadde en snegle der. Ikke stor men helt ukjent for meg i utseende. jeg har tidligere hatt både sandsnegler og pestsnegler og det likner ikke på noen av disse. har prøvd å få tatt et bilde men det var ikke så veldig lett. Det ser ut som om den er lys med mørke tegninger. Den beveger seg veldig fort, sånn rundt eplesneglefart og neste litt fortere. Hadde vært veldig fint om noen her kunne hjelpe meg. også lurer jeg på om dette er en "bra" snegle eller en type pestsnegle jeg må få ut fort som fy
Postet 01.02.09 kl 19:49
Postet 01.02.09 kl 19:53
Postet 01.02.09 kl 19:56
Inaktiv bruker
jeg vil også si at det er en damsnegle ja, har mange av de selv.. har fulgt med når jeg har kjøpt planter i diverse butikker. er vel også en snegle som lever vilt i norge
Postet 01.02.09 kl 19:57
Det er en pestsnegle det også, men de forplanter seg ikke like fort som de flate skivesneglene. Jeg har begge deler i mine kar. Jeg pleier å ta et raid og slamsuge vekk de sneglene jeg ser i blant, sånn bare for å holde bestanden i sjakk.
Pestsnegler kommer inn som blindpassasjerer eller egg på planter. Har du sett èn, finnes det sannsynligvis flere.
Pestsnegler kommer inn som blindpassasjerer eller egg på planter. Har du sett èn, finnes det sannsynligvis flere.
Postet 01.02.09 kl 19:58
Postet 01.02.09 kl 20:01
Alle pestsnegler gjør en bra jobb i karet. De gumler alger og matrester. Eneste problemet med de, er at de blir så himla mange, og det er lite dekorativt. Men nyttige er de. Jeg har pestsnegler i stort sett alle karene mine, og bare slamsuger ut noen innimellom. Resten kan jo jobbe med å fjerne alger og matrester, det er jo bare fint for meg :p
Men pent er det ikke :p
Men pent er det ikke :p
Postet 01.02.09 kl 20:03
Tja, pestsnegler gjør jo ingen skade. De er bare litt stygge å se på om de blir for mange.
Faktisk spiser de jo alger og matrester, samt råtnende plantedeler, så de er jo bare nyttige i grunnen.
Det eneste som gjør dem så upopulære, er at de..æh... ikke kjenner sin besøkstid, som det så fint heter, hehe De kan bli så uhyggelig mange i blant, og det er ikke så pent når frontglasset er krydret med dem når man slår på lyset om dagen.
Faktisk spiser de jo alger og matrester, samt råtnende plantedeler, så de er jo bare nyttige i grunnen.
Det eneste som gjør dem så upopulære, er at de..æh... ikke kjenner sin besøkstid, som det så fint heter, hehe De kan bli så uhyggelig mange i blant, og det er ikke så pent når frontglasset er krydret med dem når man slår på lyset om dagen.
Postet 01.02.09 kl 20:05
Postet 01.02.09 kl 20:06
Postet 01.02.09 kl 20:19
Kaiamorså hva anbefaler dere? jeg begynner jo å få litt alger i grusen nå ettersom den går uten fisk... skal jeg sette den oppi igjen og la den jobbe litt eller skal jeg ta tak i det med en gang?
Jeg anbefaler ingenting ang. pestsnegler Du må selv velge om du vil la dem være der eller ikke.
Etterhvert som karet blir innkjørt og i gang, kan du sette inn algespisere som virkelig merkes; ancistrus og eplesnegler (de finnes i mange fine farger nå: rosa, lilla, blå, gule eller hvite). Eplesnegler er utrolig dyktige på algespising (hvis de ikke får spise seg mette på fiskefôr istedet da...)
Ancistrus er også effektive - de kan renske et helt akvarium for brunalger på et par dager! Det er veldig vanlig med brunalger i oppstartsfasen av et nytt akvarium. De forsvinner ofte av seg selv etter noen uker, eller ved bruk av Ancistrus.
Postet 01.02.09 kl 20:28
Endret: 01.02.09 kl 20:28
Postet 01.02.09 kl 20:30
Postet 01.02.09 kl 20:37
Endret: 01.02.09 kl 20:38
ja har lest der og jeg har hatt praktbotia før og de var veldig flinke med snegler. men PB er for masete fisk for sommerfuglcicklidene mine. men tror nok at jeg tar ut de sneglene jeg finner så får det heller stå til. hvis denne kom med siste plantekjøp er jeg redd det er mange fler der for det er halvannen uke siden jeg kjøpte dem...
Postet 01.02.09 kl 20:39
Jeg har damsnegler i mitt kar, det var først bare 3-4stk. så jeg lot de bare være...
Men det er utrolig hvor fort de blir flere! jeg har nå cirka 30-40stk. i mitt kar, men holder bestanden nede ved slamsuging... +moste snegler er bra fiskefor...
Så jeg vil egentlig anbefale å kverke alle du ser, for der er garantert mange flere som du ikke ser!
Men det er utrolig hvor fort de blir flere! jeg har nå cirka 30-40stk. i mitt kar, men holder bestanden nede ved slamsuging... +moste snegler er bra fiskefor...
Så jeg vil egentlig anbefale å kverke alle du ser, for der er garantert mange flere som du ikke ser!
Postet 01.02.09 kl 20:43