Eplesneglene rømmer..

Har ved et par anledninger nå måtte plukke eplesnegler opp fra gulvet.
De krabber ut av akvariet og helt ned på bordet før de så faller ned.
Er det en grunn til denne noe snodige oppførsel?
Vil de ikke lenger være her?
Noen innspill?
KAnsje dårlig vann? Sandsnegler rømmer ifra akvariet om vannkvaliteten er dårlig. ta noen vannprøver av nitrit og nitrat.(No2-No3) er de høye bytt vann!
ellers så er det lurt å ha deksglass. har opplevd selv at en snegle hadde rømt.
Eplesnegler legger ofte ut på nattevandring. Det er grunnen til at det anbefales dekkglass eller tettsluttende heldekkende armatur i kar med eplesnegler. Det har ikke så mye med vannkvaliteten å gjøre, de gjør det uansett. Noen ganger kan det gå lange tider uten at de vandrer, men så plutselig legger de i vei.

Det er ofte hvis de har planer om å lete etter et sted å legge egg at de havner utenfor. Snegler vandrer, sånn er det bare.

Selv hadde jeg eplesnegler rundt om i de fleste akvariene mine før, men måtte slutte med det å ha dem i karene øverst i reolene. Da ble det nemlig selvmords-stup fra toppen mot gulvet på nattestid... det ble for høyt. Så jeg gikk over til å ha dem kun i kar som stod lavt. Dekkglass kan jeg ikke ha på mitt akvarierom, for da blir det fort 30°C i akvariene.

Eplesnegler leter gjerne etter bedre beitemarker på den måten, de legger ut på vandring om natta. Da vet de instinktivt at sola ikke tørker dem ut, for om natten er luftfuktigheten høy, det er dogg på marken og de kan vandre... og kanskje er de heldige og finner en algebegrodd pytt å slå seg ned i. De elsker alger og grøntfôr!

Gi eplesneglene dine en agurkskive i ny og ne. Det elsker de.
Vannverdiene er ok. Dekk glass er også på.
Takk for supert svar..
Murias
Vannverdiene er ok. Dekk glass er også på.

Du må dytte en dott med filtervatt i fôringshullet og i hjørnet der ledninger kommer ut, ellers bare krabber de ut der.
Tilfeldig bekjentskap
© Helge A. Hafstad
Reklame for plussmedlemskap