Eplesnegler som tar kvelden

Har hatt 3 stk lilla store eplesnegler i mitt 450 liters kar i stua en god stund. Disse gjør en god jobb med å fjerne alger, samt rester etter maten til mine 4 discus.

Kjøpte nå for ikke så lenge siden 2 store gule snegler for å få enda litt fargespill i karet. Fulgte med disse i begynnelsen, og den ene synes jeg virket litt slapp ganske kjapt.

Etter 2 dager skjønte jeg at noe var galt med den ene, plukket den opp, og ja, den hadde fått den flotte odøren som døde eplesnegler er så kjent for.

Den andre andre hadde tydeligvis kommet til himmelen, den hadde seg med alle de andre lilla sneglene omtrent hele dagen. For ett par dager siden oppdaget jeg også en egg-klase som resultat av dette.

Idag oppdaget jeg at discusene pustet merkbart fortere enn vanlig, men kunne ikke skjønne hvorfor. Kunne ikke se noe fisk som råtnet, mat som ikke var spist opp. Tok frem Nitrit-settet og gjorde en måling. Trodde ikke mine egne øyner, den viste ett utslag på 0,1!

Studerte deretter så godt jeg kunne alle steder jeg ikke hadde sett tidligere, og der, bak en stein-hule, fant jeg den siste gule sneglen med restene av råttent kjøtt hengende på utsiden. Lukta var ikke til å ta feil av når jeg plukket den opp.

Vannskifte er i gang.

Er det noen som vet hvorfor noen snegler bare tar kvelden "sånn uten videre", mens andre ser ut som de trives. Er det noe sykdom som eplesnegler ofte har som en bør passe på.

Hører til historien at de fleste sneglene fra den butikken jeg kjøpte de, har daua. Var innom butikken istad, og så bare tomme skall, og restene etter "lokket" til sneglene.

Synes bare det er litt vanskelig å plukke ut en frisk snegle kontra en syk (om dere skjønner)
her er svarene jeg fikk i en lignende tråd

http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1040&thread_id=39218&sr=61

og den lukta er noe av det verste!!!
De kunne i det minste vise den høfligheten ved å ikke gjemme seg før de tar kvelden
Tilfeldig bekjentskap
© Hans Rune Bø
Reklame for plussmedlemskap