Oppdrett/foredling av crystal red reker

Har kjøpt noen CRS i butikken.

Disse tilsvarer vel hva som kalles "Grade B" noen grenser til "Grade A". Jeg kunne godt tenkt meg å få finere reker med tiden. Dvs. "Grade A" eller "S"

Planene er å ta de 10 peneste å putte i et oppdrettskar. Om et halvt år, ta de ti peneste av dette karret, osv. (Ja, jeg har tålmodighet)

Så er spørsmålet, vil jeg etterhvert få en penere stamme. Eller er det slik at de penere "Grade A og S" er egne stammer oppstått ved mutasjon. Slik at sannsynligheten er minimal for å få "forbedring" i min stamme?

Noen som vet eller har erfaring?
Et godt og variert kosthold, gode vannverdier, masse gjømmesteder og lite stress vil nok gi en forbedring.
Der_troll Rus
Et godt og variert kosthold, gode vannverdier, masse gjømmesteder og lite stress vil nok gi en forbedring.

Hei,
det er sikkert bra for trivselen og evt. formering av reker (og mange andre akvariedyr). For kvaliteten (æh dårlig ordvalg) bedre sagt graderingen av CRS / Red Bee betyr det lite. Her er genetisk potensial nesten alt (hvis man ser vekk fra tilfeldige mutasjoner).

For å gjære en grov vurdering av en stamme kan man ser på phænotypen av reka, altså korleis ser enkelte individer ut. Jo fleire individer man kan sjå på enn bedre blir oversikten. Det kan være bra å ser noen bilder her for å gi konkretere svar.

En CRS med 3 Band (hvite striper) har særlig lite utviklingsmuligheter å rekke en høgare grade enn B. En CRS med 4 Band har grade A. Og fra her blir det interessant hvis man kan ser på spesielle mønster.

Har vedlagt mine "milestones". En reke med Grade A som var kanskje utgangspunktet for den reke som er på andre bildet (sannsynlighvis grade SS/Dobbel-Hinomaru).

Generelt kan man si, at man kan oppgradere lite eller mykkje med seleksjon (utvalg) av enkelte individer. Måten som du bekriver, altså ta ut de fineste er den beste metoden for å nå målet. Bakdel er at man kan aldri være sikker at de utvalgte individer trives i det nye akvariet. Derfor sorterer eg ofte de med laveste graderingen ut. Det er veldig effektiv å ha en streng sortering av hanner. Det er jo nok med bare EN Hann av en høg grad, men kan også ødelegge alt hvis man ha bare EN Hann av en lav grad.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap