Reker og planteakvarium

Heisann...
Jeg lurer på om det er mulig å kombinere et plantekar med reker...siden rekene er sensetive mot plantegjødsel og di siste rekene jeg hadde tidligere tydligvis ikke hadde sansen for plantenæringen min...
Er det noen plantenæringer som rekene tåler bedre en andre? Vil plantenæring i bunnsubstratet ha samme effekt på rekene som flytende næring?
Rekene mine har vertfall tålt flytende plantenæring ganske bra. Men bytter noen bøtter med vann hver dag også.

Men det sies at reker ikke tåler plantenæring så veldig godt...
Hei,

Temaet er veldig spennende og en stor utfordring fordi man ernærer plantene profiterer ikke på rekeforet. I ett fiskeakvariet er det enklere. Men i ett reke/plantekar (forutsetning er sterkere lys fra 0,5W/l og CO2) må vi tilsette både mikronæring (Fe, Mg, Ca, Cu osv.) og makrostoffer (NO3, PO4, K) uten å skade rekene. Er vi enig her???

Kva rekearter snakker vi om? Kva plantegjødsel? Og korleis ser akvariemiljøet ut?
Uten noe deltaljert info skraper vi bare på overflaten og her lønner det seg å gå dypere...

Bunngjødsel kan ha samme effekten, tenk hvis du vil ta eller luke planter.
Jeg har ett planteakvarie på 70 liter med 100 kirsbærreker hvor jeg skuffler på med CO2 og nitrat, fosfat og sporstoffer. Ser ut til å gå fint så langt, men har bare holdt på i en måned.
Hei..
Som sagt så hadde jeg noen reker tidligere...det var snakk om røde krystall reker,ca 10 stk som jeg kjøpte av deg Michael Niesar....Rekene var fårøvrig friske og fine med fine farger...ikke noe tull der...

Så var det dette med plantenæringen da..og siden temaet var reker og plantekar forutsetter jeg sterkere lys enn 0.5w/l og co2 samt tilsetting av micro og macro
Rekene gikk i et tett beplantet kar med med Ceratopteris thalictroides(gulerotgress) ,Hygrophila corymbosa og HC "CUBA"..
60 liters akvarie, 2x 18w t8..DIY CO2 ...
Ellers hadde akvariet en ganske tett bestand av ynglende guppy,nå er vel kombinasjonen reker og guppy kjent for og ikke være spesielt bra da noen har erfaring med at guppyene får lyst på en reke i ny og ne...så da jeg hadde rekene ned i karet var jeg litt skeptisk på rekenes vegne. Til begynne med var di jo litt nyskjerrige på reken, men dette ga seg rimelig fort da rekene smatt elegant unna..etterhvert såg det ut til at gyppiene ikke brydde seg mer med dem,jeg såg ivertfall aldri at noen reker ble spist...
vannverdiene var sånn ca etter som jeg kan huske ph 7.2-7,5..gh 10-15..kh 3-4
Dette kan jo ikke kalles noe rent plantekar da co2 en bare var på eksperimentstadie med litersflaske sats og lave co2 verdier og disse gyppiene da...men har planer om og sette opp et mere rent planteakvarie (180l) med noen litt mere krevende planter og da gjerne med reker som eneste beboere i tillegg til plantene....og da lurte jeg jo på dette med reker og plantegjødsel da....

Men for å komme tilbake til di røde krystallrekene jeg hadde så såg jo det hele til å gå riktig så fint en god stund..rekene såg ut til å trives.
Da var det jeg såg en annonse her inne at Mona o skulle selge noe plantegjødsel...denne var av merke Dennerle..1 flaske planzen gold-7 vekst forsterker(tabl) dosering:1tabl per 50 liter vann per 7 dag..innehold:Polysaccharides,natural plant enzymes,vitamins,trace elements . With 4.74%nitrogen,0,29%phosphate,0,23%K20 potassium oxide,0,24%fe........jeg ga 1 kapsel av denne ca hver 14 dag...

Så var det en pumpeflaske med A1 Daily...dosering 1 pump(0.2ml)per 1oo liter akvarievann daglig...innehold:0,3%magnesium oxide, 0.022%bor, 0.006% Cu copper, 0.32%jern, 0.127%Mnmanganese, 0.013%Molybdenum, 0.007%zink, 0.002%cobolt,0.002%nickel, 0.004%lithium, 0.002%aluminium, 0.0015%vanadium....jeg ga 1 pump annenhver dag...
Det var etter at jeg begynte med dette at det var noe som skjedde med rekene...ikke med en gang,men etterhvert forsvant di bare sånn gradvis..di holdt seg mere og mere skjult (inne i en rot) etterhvert var det ingen igjen...
Det virket ivertfall på meg som det var plantegjødselen di ikke tålte....

Hei,
eg tror ikke, at rene plantegjødselen er skyld på rekedøden hos deg. Hvis du kikker på listen her...

...ser du, at det er mange typer som er ikke problematisk i rekeakvarier bl. a. Dennerle. Det er også min mening, men man må kanskje tenke litt før man hive inn planteernæring. Kva kan man gjære?

1. Bruk gjødsel kvar dag i steden av bare engang kvar veke. Hvis det står dosen skal være 10ml/100l/veke er det bedre å fordele det med ca. 1,5ml/100l/dag. Konsentrasjon med næringsstoffer blir ikke så høgt og blir jamnere fordelt. Bra for reker og bra for planter!

2. Begynn med halve dosen som er anbefalt og følg nøyaktig med på reaksjonene av rekene. En akutt forgiftning vil otest gi en rask reaksjon av rekene. I verste fallet begynner de å klatre ut av karet. Halve doseringen er ofte nok og man kan spare en del penger. MEN i ett plantekar med få reker, masse planter, CO2 og sterk belysning kan man være nødt å dosere meir enn dobbelt så mykkje. Men dette skulle eg egentlig ikke skrive her, fordi det er unntaket. Overgjødsling kan skade rekene.

3. Når man drive med mykkje gjødsling er det anbefalt å skifte regelmessig vatn. En gang per veke med 50% vil forebygge akkumulasjon av næringsstoffer.

4. Testing av vatn gir sikkerhet iallfall i begynnelsen. NO3, PO4, Fe og pH er minimum å ha oversikt over. Ved høg pH (over 7) skal man ikke bruke noe form av Ammonium (Ammoniumnitrat) som gjødsel. Fare for ammoniak! Her er det KNO3 som fungerer best, men de fleste bruker jo det likevel.

5. Optimale vannparameter (test med JBL dråpetest) i ett plantekar med reker etter min mening er:
pH: 6,4 - 6,8 (7,6)
NO3: 3 - 10 (30) mg/l
PO4: 0,1 - 1 (2,5) mg/l
Fe: 0,1 (0,2) mg/l
Tallene i () viser maks. konsetrasjoner som eg har målt (for kort tid) i rekekarene mine UTEN at rekene (Røde Krystall og Red Bee) fikk skade.

Algeproblemer dukker fort opp når i mangelsituasjoner, spes. når NO3 eller PO4 er på null over lenger tid. Dette gjelder for akvariene med lys over 0,5W/l og CO2.

Eneste planteernæring som eg har vore litt skeptisk i det siste er Easy Carbo som man skal helst ikke bruke. Etter lengre bruk (akkumulasjon av aldehyder?) har eg sett formeringsstopp hos Blå Tiger og Red Bee og evt. også årsaken til rekedød. Hvis man bruker Easy Carbo, skal man tilsette det om morgenen etter lyset slå på pga stor oksygenforbruk av middelen.

Problemet med CRS etter Dennerle-bruk: Som sagt oppe tror eg ikke at det var plantenæringsstoffer som var problemet. Etter beskrivelsen ville eg meir tippe på en bakteriell infeksjon som er ikke uvanlig at det kan dukke opp ut av blå himmelen. Alternativet til dette kan være at kapselen til Pflanzengold 7 inneholder noen stoffer som skader rekene. I utgangspunktet skal kapselen bare inneholde polysaccharide som er ikke gunstig for rekene men de vi ikke ha direkt skade. Man kan jo åpne kapselen og bruke kun innehold eller hive hele kapselen inn i akvariet og da gå kapselen i oppløsning. Kva har du gjort? Ellers kan man egentlig stole på Dennerle produkter. Her stemmer iallfall kvaliteten.
Heisann....takker for gode råd..som du har sagt tidligere så er dette et spennende tema...
Jeg brukte kun inneholdet i kapselen til plantzengold....

Som du nevner her så er det nok alltid fornuftig å gjødse lite og ofte....det skal jeg ivertfall gjøre i framtiden...Har veldig liten erfaring med reker men jeg kommer som sagt til å prøve meg igjen...vet ikke helt vilken sort enda,men det er jo utrolig mange fine spennende arter.... er det noen spesielle arter som du vil anbefale..? da tenker jeg først og fremst på di som kan formere seg i akvarium....
spidermann
Heisann....takker for gode råd..som du har sagt tidligere så er dette et spennende tema... Jeg brukte kun inneholdet i kapselen til plantzengold.... Som du nevner her så er det nok alltid fornuftig å gjødse lite og ofte....det skal jeg ivertfall gjøre i framtiden...Har veldig liten erfaring med reker men jeg kommer som sagt til å prøve meg igjen...vet ikke helt vilken sort enda,men det er jo utrolig mange fine spennende arter....:-) er det noen spesielle arter som du vil anbefale..? da tenker jeg først og fremst på di som kan formere seg i akvarium....

Ja, det er litt synd at det er ikke fleire som delta i diskusjonen her...

Siden noen vannparameter er forutsigbar i ett plantekar (lav GH/KH, ph
Noe fungerer ikke her. Innlegget blir kuttet igjen og igjen. Eg gir opp...
biereker eller tigerreker...
Hmm, biereken jeg kjøpte for to måneder siden har blitt litt mindre hvite. De har ikke vokst noe og de ser friske ut men altså litt mindre hvite. Er det noe jeg kan gjøre med dette?
michael

det går ikke å bruke større enn eller mindre enn tegn på forumet, da forsvinner resten av det du prøver å skrive.

antar at det er det som er problemet
Hei

Elin,
det var eg overhodet ikke klar over, hadde samme problematikken en gang før. Du har rett, ja. Takk for oppklaring. Håper eg husker det videre fra nå.

Helge,
det er vel litt offtopic her, men generell kan man ikke gjære så mykkje for å intensivere hvitfargen på enkelte individer. Gener spiller her den vesentlige rollen. Andere sier tilsetning av spes. mineraler (montmorillonit) eller mineralsteiner har en effekt, men i det tilfellet er det minimalt.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap