Tilsette jod til reker

Hei
Hørt om folk som har hatt stor fremgang i reke karet når de har tilsatt jod, at samtlige reker har skifta skall omtrent umidelbart..
Reker innholder vist mye jod, og jeg har en TEORI om at det kan virke gunstig på skall skifte bla.

Feks har jeg en 54l som jeg hadde oppi kirsebærreker, med samme de kom oppi skifta en del skall og det gikk ikke lenge før de formerte seg. Nå er det lenge siden de har formert seg og skiftet skall som jeg har sett.
Innbiller meg da at dette kan ha noe med jod å gjøre, at de hadde lite jod i vannet de kom fra, men hos meg var det litt som de nå har brukt opp kan det virke som.

Eks nr to, har også en 125 l hvor jeg slapp opp i en del gule reker for et par uker siden, og da ble det skall skifte momentant..

Er det noen som har lignede erfaringer evt sitter med noe info på effekten av jod hos reker, evt om vet hvor mye tilgjengelig jod det pleier å være i et akvarie?!

Rein jod er vist giftig, er det noen som har noen andre kilder til jod bortsett fra salt (da jeg helst ikke vil tilsette det)?!
Så det var et plante gjørsel som innholdt jod, men veldig skeptisk til det også siden jeg har dårlig erfaring med gjørsel og reker..

Setter pris på svar og innspill..
Vi har selv masse reker, båe kloreker, blåreker, gabonreker og viftereker.
Eneste vi tilsetter er kalcium, flytende og våre vokser som fy og de som kan formere seg gjør dette i bøtter og spann.
Så hadde heller brukt kalcium enn jod(har faktisk aldri hørt om noen som tilsetter jod jeg).
Vi bruker flytende kalcium, slik som man bruker til saltvannsakvariumer.

Det som er viktig for at rekene skal vokse og bygge skall er GHen og den øker ved kalcium tilsettning.
Ken Myrseth
Vi har selv masse reker, båe kloreker, blåreker, gabonreker og viftereker. Eneste vi tilsetter er kalcium, flytende og våre vokser som fy og de som kan formere seg gjør dette i bøtter og spann. Så hadde heller brukt kalcium enn jod(har faktisk aldri hørt om noen som tilsetter jod jeg). Vi bruker flytende kalcium, slik som man bruker til saltvannsakvariumer. Det som er viktig for at rekene skal vokse og bygge skall er GHen og den øker ved kalcium tilsettning.

Takk for raskt svar..
Er bortimot umulig å finne noe info om jod til reker på norsk, men slo over på engelsk søk her og da fant jeg masse info om ferskvannsreke entusiaster som tilsatte flytende jod (i SMÅ doser) med stort hell.. Bla var deres erfaring at de skifta skall mye oftere og unngik mye komplikasjoner rundt skall skifte..

Jeg tilsetter kalcium allerde riktignok i fast og ikke flytendeform, men det burde jo ikke ha så mye å si?!

Men tenkte bestille flytende jod til saltvannkar nå, så kan jo bestille flytende kalcium i samme slengen for å teste det også..
Hvor høy GH har du i reke karrene?
Dette hørtes spennde ut
Kjører selv et plante kar med ca 100 kirsebær reker.
Tilsetter ikke noe form av flytende selv.
Siste jeg kjøpte noen reker var det allerede en del reker i karet.
Disse skiftet ikke ut skall så fort som de første jeg puttet nedi
Alle formerer seg fort går vel rundt 50 gravide reker nedi der.
Men de er ikke like mye framme som de første. De virket også mere friske og raske. Nå som jeg har tilsatt co2 virker de faktisk litt mere glade men forsatt lite bytting av skall.

Tror jeg også skal prøve det Men det har vel ikke noe negativ virkning på noe annet i karet?
Kalsium sier dere? Ingen har fortalt meg at rekene skal ha kalsium, hvor kjøper jeg og hvor mye skal en ha og hva skal gH ligge på og er det noe mer jeg burde vite

Jod er et giftig stoff, så jo det kan ha en negativ innvirkning på dyrene. Spesielt viss det blir for mye.
Burde holde å tilsette kalcium.
Kan en kalkstein gjøre nytten?
Skalldyrbasen angir vel hvilken GH diverse rekearter ønsker. Jeg har en GH på 3-4 i krana, og tilsetter ingenting i rekekarene. Rekene skifter skall og går gravide hele tiden. Mine har lett for å skifte skall etter vannbytte
ElinH
Skalldyrbasen angir vel hvilken GH diverse rekearter ønsker. Jeg har en GH på 3-4 i krana, og tilsetter ingenting i rekekarene. Rekene skifter skall og går gravide hele tiden. Mine har lett for å skifte skall etter vannbytte :-)

Aha. Mulig jeg må øke GH littegrann men hvor ofte bytter du vann og hvor mye pr gang?
Mine reker går sammen med fisk (corydoras såklart) og får derfor helt vanlige vannbytter. Fra 30 - 50% en gang i uka.
Ok bytter 20 Liter annen vær dag her
Men hvor får man taki kalsium ( Kalcium ) ?
Titta rundt på en del nettbutikker men vanskelig å finne?
Kalk?! Jeg lurer også.
jeg har gh på rundt 0-1 i springen, og øker ikke gh'n. og hos meg skiftes det skall og yngles rett som det er bekymrer meg mer om ph, kh og no2 enn gh. men, jeg forer med reke og krabbefor da :p
GHen er noe av det absolutt viktigste for skall dyr som reker og sneiler.
Kalcium får man kjøpt hoss de fleste akvariumbutikker, ihvertfall hoss de som driver med saltvann.
Kalkstein kan gjøre nytten ja, poenget er åfå opp GHen til ihvertfall minimum 3-4(min mening og erfaring da)-men vi har høyere GH i reke karrene ¨våre da.
Begynte med kloreker i sommer, tror det var 8 stk, idag er det vel rundt 100 stk i 660 l.
Bruker kalcium til alle rekene våre vi.
Har som sagt gabonreker, viftereker, blåreker og kloreker, og har ikke mistet en reke på utrolig lang tid.
Skallet til reker er ikke oppbygd av kalsium/kalk som hos snegler. Deres skall er oppbygd av i hovedsak kitin.
Med tanke på at jeg har et plante kar med mye reker og snegler burde Gh min være på 4-5? Og ph på 6,5-7? No2 har jeg aldri noe av..

Mens jeg har dere på tråden.. Finnes det er enkelt apperapt som kan måle alle disse verdiene? Istede for å kjøpe sett

Og med strips 5 in 1? Noen erfaringer med det?

Hva er også det beste foret for mine reker?

"føle seg litt grønn her nå"

Wikdahl
Skallet til reker er ikke oppbygd av kalsium/kalk som hos snegler. Deres skall er oppbygd av i hovedsak [URLBLOCK1].

Har ikke påstått det jeg heller da-men kalcium er en utrolig viktig del for skall bygging.
Men vil ikke kalk påvirke ph og kh også?
Anna U.
Men vil ikke kalk påvirke ph og kh også?

Nei. Ikke kalcium ihvertfall.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap