- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Gh-salt og snegler
Gh-salt og snegler
Postet 02.03.09 kl 20:00
Eg vile nok isje har oppisalt
malaroneHei. Lurer på om det går ann å bruke GH-Salt når du har snegler? (iom at man ikke skal ha salt i vannet når man har snegler) I såfall, funker dette på samme måte som å ha kalk oppi, slik at sneglene får harde og fine skall, eller må jeg har oppi kalk i tillegg?
eg vile brukt kalk
Postet 02.03.09 kl 21:44
Postet 02.03.09 kl 21:47
Postet 03.03.09 kl 11:28
Postet 03.03.09 kl 14:38
Postet 03.03.09 kl 18:10
Postet 03.03.09 kl 18:12
Postet 03.03.09 kl 18:15
Ja
Du ser i basen hva slags vannverdier de vil ha, og holder du deg innenfor det som står der er du sikret
GH-saltet (som egentlig ikke er salt slik vi forbinder med salt) øker GHen din.
Pass på å finne ut hvor stor mengde som skal til for å øke GH dit du vil i en bøtte først, så slipper alt levende i karet å måtte stresse seg gjennom stadige endringer i vannverdiene
Du ser i basen hva slags vannverdier de vil ha, og holder du deg innenfor det som står der er du sikret
GH-saltet (som egentlig ikke er salt slik vi forbinder med salt) øker GHen din.
Pass på å finne ut hvor stor mengde som skal til for å øke GH dit du vil i en bøtte først, så slipper alt levende i karet å måtte stresse seg gjennom stadige endringer i vannverdiene
Postet 03.03.09 kl 18:22
Postet 03.03.09 kl 18:27
Dagfinn LundeEr ikke GH salt 80% kalk (kalsium) da (og 20% magnesium)? Trodde det var derfor mange kjøpte alabastergips og magnesiumpulver og blandet dette selv? Har ikke gjort dette selv, så det er mulig jeg er helt på viddene her, men jeg mener det er mange poster om dette på AF.
Bruker dette selv, har mange snegler, og det er ikke skadelig for disse.
Poenget mitt var at mange blander dette selv av alabastergips og evt magnesium for en rimeligere penge dersom behovet er stort.
Siden innholdet er 80% kalsium (= kalk), så dekker dette behovet for kalk i vannet for sneglene dine. Ikke endre verdiene fra 0 til feks 15 på en gang, ta dette gradvis, og skaff deg ett KH-dråpe testsett.
Av erfaring synes jeg det er lurt å blande dette ut på forhånd, og ikke direkte i karet (da dette har en tendens til å oppløse seg sakte, og legger seg som en film på substrat, planter og innredning)
Postet 04.03.09 kl 09:18
Må bare rydde litt i begrepene her
Kalk er ikke det samme som kalsium, men består av kalsiumkarbonat. Om man tilsetter kalk så vil både kh/ph og gh heves. Enkelt sagt så vil kalsiumdelen heve gh og karbonatdelen heve kh og derigjennom ph siden disse følger hverandre.
Gh-salt derimot består av kalsiumklorid og magnesiumklorid. Her er det altså ingen karbonat inn i bildet og Gh-saltet påvirker derfor bare gh. Grunnen til at det kalles salt er klorid-bindingen. (Vanlig bordsalt som er noe helt annet, nemlig Natriumklorid, kalles også salt pga klorid-bindingen.)
Det finnes også et annet middel som hever bare gh, nemlig Gh/Th+. Dette består av kalsiumsulfat og magnesiumsulfat. Her er altså kalsium og magnesium bundet til et annet stoff.
Alabastergips er rent kalsiumsulfat.
Frank skriver mer om disse stoffene her (innlegg 4).
Ellers er vel det viktigste sagt allerede
Kalk er ikke det samme som kalsium, men består av kalsiumkarbonat. Om man tilsetter kalk så vil både kh/ph og gh heves. Enkelt sagt så vil kalsiumdelen heve gh og karbonatdelen heve kh og derigjennom ph siden disse følger hverandre.
Gh-salt derimot består av kalsiumklorid og magnesiumklorid. Her er det altså ingen karbonat inn i bildet og Gh-saltet påvirker derfor bare gh. Grunnen til at det kalles salt er klorid-bindingen. (Vanlig bordsalt som er noe helt annet, nemlig Natriumklorid, kalles også salt pga klorid-bindingen.)
Det finnes også et annet middel som hever bare gh, nemlig Gh/Th+. Dette består av kalsiumsulfat og magnesiumsulfat. Her er altså kalsium og magnesium bundet til et annet stoff.
Alabastergips er rent kalsiumsulfat.
Frank skriver mer om disse stoffene her (innlegg 4).
Ellers er vel det viktigste sagt allerede
Postet 04.03.09 kl 16:26
Postet 04.03.09 kl 20:57
Postet 05.03.09 kl 08:59
Postet 12.05.09 kl 01:13
Postet 12.05.09 kl 09:40