En uventet gjest..

Oppdaget for ca en uke siden en bitte liten snegle i akvariumet mitt. Den var helt uten skall, satt over pumpa mi. Jeg har ikke kjøpt en snegle til akvariumet, så regner med at den har kommet med en plante eller noe slikt.

Hadde ikke sett mer til sneglen før i dag, da hadde den fått hus på ryggen pluss at den beveget seg i stor fart rundt omkring. Har et par spørsmål angående denne uventede gjesten.

1) Er det mulig at det er samme seglen jeg så for en uke siden som jeg nå oppdaget med hus på ryggen, eller går det ikke så fort?
2) Kan snegler være farlige? Evt hvordan får jeg vite om min lille krabat er farlig?
Som oftest er ikke sneglene som følger med planter osv farlig, men de sprer seg fort og kan vere veldig irriterende når de går løs på planter. dersom du bare har 1(lite sansynlig) ville jeg plukket den opp og kastet den i bosset. har selv vert ute for snegl invasjon og det er plagsomt. dersom det er av interesse kan du skaffe snegle spisende fisker som praktbotia, de ordner opp og elsker snegler. lykke til!
hmm de fleste snegler spiser vel heller avfall når det er tilgjengelig? Og grønnsaker. det er forøvrig en fin måte å fange dem på. legg ut en bit gulrot over natta eller noe, jeg fant ihvertfall noen bittesmå snegler når jeg gjorde det (ancistrus krekene ville ikke ha gulrot.) -som jeg slengte tilbake igjen.
bli kvitt dem før det blir flere. om du venter er det plutselig en million av dem
Hvordan enklest bli kvitt uønskede segler? Fikk det jeg tror er damsnegler med noen planter. Siden akvariet er under innkjøring, har jeg ikke fisk i det. Kan jeg legge noen kobbermynter i karet? Snegler skal visst tåle det dårlig. Holder det i så fall å foreta et par solide vannbytter (tilsammen hele volumet) noen dager før jeg kjøper fisk? Vil i alle fall kjøpe et testsett for kobber.
Inaktiv bruker
Fins egne "medisiner" som tar knekken på snegler. Men hvor bra disse er vet jeg ikke.
Jeg har også oppdaget en liten gjest av samme kaliber i mitt akvarie.
Den må også ha kommet med plante for et par mnd siden.
Er ikke snegler noe noen kjøper for å ha i akvariet??
Er det noen fordeler med å ha dem??
Hei fishy_linn
Det du har fått er antagelig en såkalt pestsnegle. Navnet vil jeg tro kommer av at disse små sneglene kan bli en pest og en plage for deg etter hvert. Jeg har selv erfart dette.
I starten er det kun noen få. Men etter noen uker vil de dessverre eksplodere i antall. Og da blir de til stor irritasjon for deg.
Sneglen har ganske sikkert kommet til deg med en plante. Skyll alltid nyinnkjøpte planter godt før du har dem i karet. Husk å sjekke røttene.
Når sneglene her er nyfødt er de så bitte små at du ikke vil oppdage dem - om du ikke ser etter dem. Selv da er det vanskelig.
Pestsneglen er i seg selv helt ufarlig. Men. De formerer seg så voldsomt at de vil bli enormt mange etter en stund. De vil sitte klistret på glasset ditt, på røttene dine, i filteret .... overalt - og da er det slett ikke pent lengre. Dengangen jeg opplevde dette fikk jeg ingen problemer med akvariet. Men i tillegg til dette at det var stygt, ble jeg engstelig for at døde snegler skulle forgifte vannet mitt. At filteret skulle få problemer på grunn av "beboerne".
De spiste aldri på plantene hos meg.

For å vite nøyaktig hva slags snegle du har fått kan du ta et bildet av den og legge ut her i forumet. Eller ta den med til dyrebutikken og spørre der.
Praktbotia er en super snegle spiser. Men. Det er en fisk som trenger et stort kar. Men dvergbotia er en annen snegledreper som ikke har så store krav til plass. Men uannsett må du finne ut om det er noen sneglespisende fisk som passer i ditt akvarie - ilag med de fiskene du har.

Du må plukke hver eneste en du ser av dem! Vannbytter hjelper ikke. De er overalt. Planter, grus, pumpa...
Det finnes kjemiske midler, altså sneglemedisin, å få tak i. Det er mange som ikke ønsker/råder til å bruke dette.
Det finnes en sneglefelle - men den har jeg selv ingen erfaring med.
Jeg vet om noen som har i fortvilelse tømt hele karet sitt og startet opp på nytt. Kastet plantene, kokt grusen og røttene.

Jovist finnes det mange sneglearter å få kjøpt til å ha i akvariet. Bare se på trådene som omhandler snegler her i forumet. Masse flotte snegler.
Snegler er nyttedyr de, renholdsarbeider.
Men de som frivillig har pestsnegler er vel kun de som bruker disse til mat for andre fisker.

Selv valgte jeg kjøpe en flokk Praktbotiar - men jeg hadde stort nok kar til denne fiske arten. Jeg ble kvitt pestsneglene - og Praktbotiane min er nå mine "hovedfisker" i mitt største kar. Så for meg gjorde pestsneglene at jeg oppdaget en nydelig og flott fisk.

Du verden hvor jeg skriver og lager et langt innlegg her. Men jeg husker så godt denne tiden jeg var plaget med disse pestsneglene.
Om du søker på foreksemple pestsnegler her i forumet . vil du få opp en masse treff. Der vil du finne masse råd om hva du kan gjøre.

mvh

Inaktiv bruker
Jegersnegle er kanskje også et alternativ?
Min er veldig liten og vanskelig å se og finne...hvordan kan jeg finne den
før den formerer seg???
Lea
Min er veldig liten og vanskelig å se og finne...hvordan kan jeg finne den før den formerer seg???

Du må selvfølgelig lete.... Det er ikke noen snegle-triks ute og går her
Lea.

Som Mona sier, det er bare en ting å gjøre. Lete i karet ditt.
Men ja det er fryktelig vanskelig. De er små, de går i ett med røtter, grus, steiner, planter.
Plukk dem du ser. De yfleste yngste nyfødte vil du ikke klare se dessverre.
Jeg husker at når karet mitt var innvadert, kunne jeg ved vannbytter løfte og titte under steiner og røtter - der samlet de seg. Men i et kar på 222 liter som dette var, var det millioner av gjemmeplasser for så små krabater.
I starten klarte jeg holde en viss kontroll ved at jeg plukket og plukket dem ut. Men det er liksom slik at når dette går over mange uker - så blir man så lei at man hopper over plukkingen noen dager - og dermed er der en hel arme av dem igjen.

Nå skal du ikke bli helt fortvilet. Farlige er de ikke. Og du kan holde bestanden nede på et akseptabelt nivå ved stadig og plukke ut de du ser.
Og det er sikkert mange som synes denne sneglen er fin også. Bare så synd den formerer seg så enormt.

mvh

Hadde håpet på noe jeg kunne legge oppi som de ble tiltrukket an
jaja!! Jeg får bare lete jeg...POkker!!
Tilfeldig bekjentskap
© Runar Heskestad
Reklame for plussmedlemskap