Hva heter nyfødte reker?

Jeg vet at nyfødt fisk kalles først "Wrigglers", så Yngel, så Fisk. Men bare for og tilferdstille min nyskjerrighet.
Hva kalles en nyfødt reke?? reke-yngel?
NorthHawk
Jeg vet at nyfødt fisk kalles først "Wrigglers", så Yngel, så Fisk. Men bare for og tilferdstille min nyskjerrighet. Hva kalles en nyfødt reke?? reke-yngel?

det er bare fisk med plommesekk(eller hva det hetter) som heter wigglers. såvidt jeg vet er det ikke plommesekk på reker, derfor heter det vel yngel/reke yngel.
fiskeren
det er bare fisk med plommesekk(eller hva det hetter) som heter wigglers.

Det stemmer nok det.

Nils Vollstad
Rekelarver.

Vibsi
baby reke:)

Gode forslag! Tror jeg likte "larver" bedre, men det kan hende det er fordi er opprinnelig er fra Tromsø. ;-D
Nyfødte reker kaller jeg for rekeyngel. Ingen grunn til å kalle dem en larve, ettersom de fødes som fullt utviklede, ferdige reker i miniformat. Det er ikke noe larvestadie de fødes som, avkommet til f.eks. kirsebærreker og Røde krystallreker.

Jeg snakker altså om vanlige dvergreker i akvarium, ikke andre rekearter med andre formeringsmetoder.
mona o
Nyfødte reker kaller jeg for rekeyngel. Ingen grunn til å kalle dem en larve, ettersom de fødes som fullt utviklede, ferdige reker i miniformat. Det er ikke noe larvestadie de fødes som, avkommet til f.eks. kirsebærreker og Røde krystallreker. Jeg snakker altså om vanlige dvergreker i akvarium, ikke andre rekearter med andre formeringsmetoder.

Aha, jeg synes nesten "yngel" høres litt feil ut det å, siden det egentlig er definisjon for ungfisk.. Og selvfølgelig, reker er jo ikke larver, og det har de vel ikke i grunn vært heller. Men det er jo et litt morsomt ord da...

Jeg tenkte i grunn på vanlige Neocaridina heteropoda reker ja. Ikke de andre.

Så hva skal vi si da? Det er vel kanskje ikke noe "fagord" på de så navnet er vel "up for grabs"?
Jeg tror f.eks. Amanorekene har den formen for formering, der hunnene slipper uutviklede rekelarver som ikke ligner reker enda i det hele tatt. I slike tilfeller er det jo riktig å kalle det rekelarver.

Så rekeyngel, det er noe annet
Siden "larve" brukes uhemmet om insekter, er det nærliggende å bruke det om andre leddyr også. Men en larve skal være morfologisk forskjellig fra det voksne dyret (hos insekter "imago"), og småreker er vel ikke spesielt forskjellige fra voksne reker såvidt jeg vet? (Bortsett fra størrelsen, selvfølgelig).

Og yngel er stort sett en type larve (ihvertfall ifølge Wikipedia), siden yngelen mangler finner som den voksne fisken har, og har en plommesekk som den voksne fisken mangler.

Jeg tror jeg holder meg til å si "småreker". B)
Skal man snakke om reker yngel / larver er begrepet zooplankton et vanskelig å komme unna. Larveplankton har larvestadier som driver i vannmassene og dermed defineres som plankton.

Men starter vi med plankton som er en organsimer som driver i de frie vannmasser og som har så liten egenbevegelse at deres forflytninger er prisgitt vannbevegelsene. Som regel faller frittsvevende/-svømmende dyr og planter i denne kategorien på grunn av beskjeden størrelse, men også langsomtsvømmende større dyr som brennmanet hører per definisjon inn under planktonbegrepet.

Så fortsetter vi til nekton (= svømmende) er dyr med så god svømmeferdighet at de kan bevege seg uavhengig av strømninger i vannet. I ferskvann er nektonet representert ved fisk, en del insekter og noen krepsdyr. I havet finner vi imidlertid en del bløtdyr (spesielt blekkspruter) og annet som tilhører denne kategorien.

Reker i ferskvann tihører de permanente (hololimniske) vannboere. Andre permanente vannboere er grupper som svamper, muslinger, snegl, krepsdyr og fåbørstemark.

Vi skiller således mellom holoplankton; hele livssyklus planktonisk, og meroplankton; en del av livssyklus planktonisk. Begrepet er delvis synonymt med begrepet larveplankton, men begrepet larveplankton vil også innbefatte larver av holoplanktoniske arter.

De viktigste grupper av holoplankton utgjøres av hoppekreps (Copepoda) , krill (Euphaucidae) er rekelignende krepsdyr fra 2 - 4 cm lange, vannloppene (Cladocera), tangloppene (Amphipoda), tanglusene (Isopoda) og pungreker eller rekebarn (Mycidae). Sistnevnte gruppe er rekelignende dyr på størrelse med krill.

Dette skulle vel da bety at noen av ferskvannsrekene har rekeyngel, mens andre har rekelarver avhengig av hvilken måte de formere seg på og hvordan de lever.

Nils Vollstad
Skal man snakke om reker yngel / larver er begrepet zooplankton et vanskelig å komme unna. Larveplankton har larvestadier som driver i vannmassene og dermed defineres som plankton. Men starter vi med plankton som er en organsimer som driver i de frie vannmasser og som har så liten egenbevegelse at deres forflytninger er prisgitt vannbevegelsene. Som regel faller frittsvevende/-svømmende dyr og planter i denne kategorien på grunn av beskjeden størrelse, men også langsomtsvømmende større dyr som brennmanet hører per definisjon inn under planktonbegrepet. Så fortsetter vi til nekton (= svømmende) er dyr med så god svømmeferdighet at de kan bevege seg uavhengig av strømninger i vannet. I ferskvann er nektonet representert ved fisk, en del insekter og noen krepsdyr. I havet finner vi imidlertid en del bløtdyr (spesielt blekkspruter) og annet som tilhører denne kategorien. Reker i ferskvann tihører de permanente (hololimniske) vannboere. Andre permanente vannboere er grupper som svamper, muslinger, snegl, krepsdyr og fåbørstemark. Vi skiller således mellom holoplankton; hele livssyklus planktonisk, og meroplankton; en del av livssyklus planktonisk. Begrepet er delvis synonymt med begrepet larveplankton, men begrepet larveplankton vil også innbefatte larver av holoplanktoniske arter. De viktigste grupper av holoplankton utgjøres av hoppekreps (Copepoda) , krill (Euphaucidae) er rekelignende krepsdyr fra 2 - 4 cm lange, vannloppene (Cladocera), tangloppene (Amphipoda), tanglusene (Isopoda) og pungreker eller rekebarn (Mycidae). Sistnevnte gruppe er rekelignende dyr på størrelse med krill. Dette skulle vel da bety at noen av ferskvannsrekene har rekeyngel, mens andre har rekelarver avhengig av hvilken måte de formere seg på og hvordan de lever.

hehe, der kom nils med et nytt, langt, fyldig og forklarende innlegg ja.

men hva med å bare kalle de reker??
jeg og forbinder yngel med fisk, men som nils sier så hører reker under yngel de også.
jeg ville ha kalt de: reker, de små rekene, rekebarn eller småttisene. skulle jeg pratet om de nye rekene jeg hadde fått i min personlige tråd ville jeg nok kommet til å bruke alle navnene i innlegget, da også reke yngel.
Tilfeldig bekjentskap
© Christin Aase
Reklame for plussmedlemskap