Kirsebærreker.

Jeg kjøpte foren snau måned siden 15 kirsebærreker. Det var veldig mange blanke reker og jeg har i ettertid fått opplyst at jentene blir røde når de blir større, mens guttene forblir blanke.
De blanke rekene er fremdeles blanke, men 2 har egg på ryggen. Jeg har også sett at etpar røde reker har egg.
Igår kveld ser jeg en klase med gule egg i sanden. Idag har jeg funnet en gul klase til. Skal ikke disse rekene "føde ferdige barn".
Er det noe som er galt?
Det er ikke andre fisk i akvariet.
Håper at noen kan gi meg en forklaring på dette.
Rekene har vel blitt stresset og sluppet eggene. Eller de er uerfaren og har sluppet eggene. Du kommer til å få rekeyngel en dag.

Men angående farger på kirsebær er det variert på kirsebær reker pga innavl og reker med dårlig fargekvalitet. Det finnes en kirsebærreke variant som er knallrød som kalles Sakura, de er mye finere. Og de blir ikke så stor som vanlig kirsebærreke som fullvoksen!
Kirsebærreker
Hei.

Jeg har kirsebærreker i et 20 liters kar og de legger egg i noe Javamose .

Hvordan ser yngelen ut, det yrer av hvite marker i karet er dette yngel mon tro ?
Reker legger ikke egg. De bærer dem under kroppen til de klekkes, og da fødes fiks ferdige, perfekte små reker. De ser altså ut som reker fra de er født.

De markelignende greiene du ser er noe helt annet, og ihvertfall ikke reker.

Egg i javamosen...? Har du fisk eller snegler i det samme akvariet?
Kirsebærreker
Takk for svar.

Trodde de la egg i Javamosen,men nå er jeg klokere.

Det er noen snegler i karet,men jeg tror jeg må ta en full opprenskning med tanke på de marklignende greiene.

Rekene er så store nå at de går sikkert sammen med de andre fiskene.
Kirsebærreker.
Jeg takker for alle svar og vil gjerne komme med ennå et spørsmål. Jeg leser om" vanvittig" som forteller om egg og små mark.
For vel en uke siden fant jeg en ca.5 mm. hvit mark på veggen i akvariet. Dagene etter fant jeg ytterligere 2 hvite tynne mark i sanden. Jeg har gjort rent akvarie. Kokt sand og røtter. Vasket grundig Pumpe og øvrig utstyr. Kastet endel planter og sett nøye på de jeg satt ned igjen.
Kan det være nye egg av denne marken og ikke egg fra rekene mon tro som ligger i sanden?
de hvite markene er planarier,hvis du søker opp dette her på forumet så kan du finne masse informasjon om hvordan du blir kvitt det osv.
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Olsen
Reklame for plussmedlemskap