Død eplesnegle

For en ukes tid siden flyttet noen gule eplesnegler inn i akvariet mitt.

I dag fant jeg en av dem flytende i vannskorpa, død som en sild og med skall så tynt at jeg kan se gjennom det.
Skallet hadde også et hull akkurat i spissen, noe som må ha kommet av at skallet var så tynt.

Ingen av de andre sneglene har vist tegn til svakhet, og så vidt jeg kan se har de også kraftigere skall.

Er den døde snegla et avvik fra normalen i akvariet mitt, eller er det et eller annet som kan gi svakt skall etter så kort tid?
Jeg sjekket ikke sneglene kjempenøye før jeg hadde dem i karet, så det er jo godt mulig at akkurat den snegla allerede var skadet eller syk før den flyttet inn.

Vannverdier er fine, og alle fiskene i akvariet har det bra.

Fiskene oppi der er sølvhai, SAE og to ancistrus. Jeg ser ikke for meg at noen av dem skulle angripe snegler og spise skallet deres...

Takk for alle svar og forslag.
Den snegla har nok vært svak fra den var født. Det forekommer at noen er svakere enn andre , sånn er det med alt. Den hadde sikkert da ikke tålt flyttinga til deg, det er ofte lite som skal til før sånne svake snegler dør. Det at noen er svake/tynne i skallet er det bare å luke ut for det er sånne ting som er synlige svakhetstegn. Jeg hadde sneglekollaps i vinter der det var flere klaser som ble klekt og skallene på de sneglene var elendige. De var tynne og stripete og hvite og snurren var veldig stygg. Sånne snegler har ikke livets rett for de vil før eller senere dø. jeg plukket de ut av karet før de døde og avlivet de så de ikke skulle dø samtidig alle sammen og forurense karet. Så dette er normalt at ikke alle er like perfekte. Jeg vet ikke hvor store den snegla di var men jeg syns at hvis sneglene lever når de er 1 cm store så er de over den kritiske fasen. Jeg har lagt merke til at de svakeste dør fra de er født og opp til de blir rundt 1 cm store. Noen kan jo dø etter det også men ikke så ofte. Dette er min erfaring.
Takk for svar.

Det var noe sånt jeg så for meg også, siden jeg ikke trodde et snegleskall kunne bli så svekket på så kort tid.

I dag ble jeg likevel litt skeptisk, da det så ut som snegle nummer to lå og fløt i vannskorpa. Etter en nærmere undersøkelse viste det seg at den ikke fløt likevel; den hadde gått fra glasset og over til et lite eksemplar av Pistia Stratiotes, som flyter litt rundt der.
Etter et par minutter var den lei av å snurre i overflata og klatret tilbake til glasset.

Snegler er rare dyr, ass...

LJ
Ja snegler er rare dyr. De kan ligge å flyte i vannskorpa på dagesvis. Og hvis du har flyteplanter så vil de prøve seg på dem. Det er også en måte for sneglene å forflytte seg fra plass til plass på. Hvis de er lei av en plass eller det er lite mat der ( nå snakker jeg om de i vill tilstand) så vil de følge med strømmen til andre plasser. Dette vil også skje i akvarium hvis du er oppmerksom på det. Det er mange som liker å sitte ved utblåset på pumpa, og plutselig så slipper de seg og surrer rundt i karet noen runder. Når de da "lander" tror de at de er en annen plass....For en nedtur det må bli når de finner ut at de er i samme karet da gitt....he he Men noen liker disse rundturene. Jeg har noen snegler som liker å gå under luftboblene jeg har i bunnen av karet og da fyker de rett tilværs. Dette tror jeg de nyter for mange gjør det igjen og igjen. :=)
Inaktiv bruker
Mine eplesnegler ser ut til å more seg med å flyte rundt. Klatrer til pumpa, setter seg ved utblåsninga og fyker avsted. =D
fayfay
Mine eplesnegler ser ut til å more seg med å flyte rundt. Klatrer til pumpa, setter seg ved utblåsninga og fyker avsted. =D

Jeg sier det igjen, jeg er utrolig overrasket over hvor mye gøy det kan være med eplesnegler, jeg hadde aldri trodd det!
Inaktiv bruker
Så hjertens enig.
Skaffet meg to snegler, bare for å se hvordan de var.
Har brukt mye tid bare å sitte å se på sneglene drive å tøve rundt i akvariet.
Tiltredes.

Det siste jeg la merke til før jeg dro ut i kveld var en av de andre eplene som tydeligvis hadde fått med seg bytte fra innsuget til pumpa: en av flyterne som hadde blitt dratt inn til pumpa var nå i besittelse av den mellomste bukken bruse...

Den så riktig fornøyd ut der den gled nedover glasset med byttet sitt
Inaktiv bruker
Fikk han beholde det? =p
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap