Mystisk (?) snegledød

Jeg kjøpte meg 14 eplesnegler i forskjellige størrelser for over en uke siden som jeg fordelte på to akvarium, i det største har to av dem dødd, den ene levde minst 4 dager, den andre minst en uke, den som levde kortest var den minste av alle sneglene, og den andre var faktisk den største. Den største så jeg ihvertfall mye av og den VIRKET aktiv og sunn, spiste og "fartet" rundt hele akvariet. Ellers i akvariet så er det bare blå/kirsebærreker, små ancistrus og venusfisk, sistnevnte har aldri vært i nærheten av dem, kan rekene og ancistrusene på noen måte ha ført til at de døde? Jeg har ikke vanntester, men vannet virker greit da ingen andre dyr ser ut til å mistrives og akvariet er bra innkjørt. Av bortimot 100 reker så døde bare 5, 4 av dem i frakten hit, 1 av dem da han tullet seg oppi karet med et uhell før akklimatisering, så om vannet var giftig på noen måte så burde ihvertfall det vært noen døde reker/flere døde snegler/fisk? Ancistrusene er jo små også ,og små ancistrus er ømfintelige. Det nærmeste jeg kan tenke meg et mulig unaturlig grunnlag er at det en dag mens ihvertfall den største levde plutselig var LITT varmere i akvariet (under 30 fordi). Men om det var grunnen så skulle vel flere dyr hatt problemer? Noen forslag?

ps: de er garantert døde, da ancistruser og reker driver å spiser på dem nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Christin Aase
Reklame for plussmedlemskap