- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Malavi kar og snegler
Malavi kar og snegler
Postet 17.03.09 kl 21:14
ReidarHar et akvarium på 450l med malawi, det jeg lurer på er, har jeg noe behov for segler, er dem bare til pynt eller kan de hjelpe meg med noe?
Jeg går ut ifra det er snegler du mener og ja jeg har nytte av mine kjempe eplesnegler i mitt malawikar. De går og beiter alger hele tiden og de er jo så store at fiskene greier ikke å ta knekken på de jeg har ihvertfall. Kjempe eplene kan jo bli 10 cm i diameter og de er skikkelig fine å se på i et så stort kar. Det karet mine går i er 270 liter. Jeg har de både til pynt og nytte.
Postet 17.03.09 kl 21:23
Hei.
Hvis du ikke har et problem som bare snegler kan løse så har du ikke bruk for dem. Tvert imot: Snegler kan bli skadet av malawi, og dør en og blir liggende så forurenser den vannet.
De færreste malawi-eiere har snegler i karene virker det som.
Jeg vet ikke hva slags ciklider du har, men noen arter har det visst med å bite av tentaklene på sneglene, har jeg lest.
Det finnes forresten snegler fra Malawisjøen å få kjøpt i Danmark.
Det latinske navnet er Lanistes solidus, en tøffing skulle jeg tro...
Er det mbuna-ciklider du har så vil de gjerne ha alger for seg selv
Edit: Skulle likt å prøve en av kjempeeple-sneglene dine, Heidi.
For å se om den spiser rødalgene.
Hvis du ikke har et problem som bare snegler kan løse så har du ikke bruk for dem. Tvert imot: Snegler kan bli skadet av malawi, og dør en og blir liggende så forurenser den vannet.
De færreste malawi-eiere har snegler i karene virker det som.
Jeg vet ikke hva slags ciklider du har, men noen arter har det visst med å bite av tentaklene på sneglene, har jeg lest.
Det finnes forresten snegler fra Malawisjøen å få kjøpt i Danmark.
Det latinske navnet er Lanistes solidus, en tøffing skulle jeg tro...
Er det mbuna-ciklider du har så vil de gjerne ha alger for seg selv
Edit: Skulle likt å prøve en av kjempeeple-sneglene dine, Heidi.
For å se om den spiser rødalgene.
Postet 17.03.09 kl 21:29
Endret: 17.03.09 kl 21:30
Postet 17.03.09 kl 21:49
ShiramorHei. Hvis du ikke har et problem som bare snegler kan løse så har du ikke bruk for dem. Tvert imot: Snegler kan bli skadet av malawi, og dør en og blir liggende så forurenser den vannet. De færreste malawi-eiere har snegler i karene virker det som. Jeg vet ikke hva slags ciklider du har, men noen arter har det visst med å bite av tentaklene på sneglene, har jeg lest. Det finnes forresten snegler fra Malawisjøen å få kjøpt i Danmark. Det latinske navnet er Lanistes [B]solidus[/B], en tøffing skulle jeg tro... Er det mbuna-ciklider du har så vil de gjerne ha alger for seg selv ;-) Edit: Skulle likt å prøve en av kjempeeple-sneglene dine, Heidi. For å se om den spiser rødalgene.
Har du rødalger i malawikaret ditt? Det fungerer bra med kjempene her hos meg for de spiser jo alt av planter så i et malawikar er det jo ikke så mye planter akkurat.
Postet 17.03.09 kl 23:42
Postet 18.03.09 kl 17:00