For høy ph i akvariet.

ph ligger på godt over 8 på fargeskalaen på tetra testen.
ph fra kranen er 7,
i akvariet har jeg en rot og eikeblader av planter har jeg javamose.
svart grus på grensen til sand som bunnsubstrat.

trodde rot og blader senker ph men det ser ikke ut til at det gjør det,

har hørt om eike ekstrakt tror jeg det heter, høres veldig skummelt ut dette, hvordan brukes den?
Det høres ut som om du har noe i akvariet som øker verdiene dine. Det er da liten vits i å tilsette eikebarkekstrakt siden det bare vil føre til at verdien flyr opp og ned. Fiskene setter veldig lite pris på at vannet blir så ustabilt.

Mistenker at det er sanden som er synderen (om du ikke har steiner i karet). For å sjekke ut om det er den så kan du først tappe en beholder med vann fra kranen og la den stå over natten. Mål verdiene. Tilsett så en god del sand/grus og la dette stå noen dager før du måler igjen. Har verdiene økt så er mistanken bekreftet.

Ikke la deg lure av at grusen er mørk. Fikk samme problemet selv med den første grusen jeg hadde. Det viste seg at den var farget svart og at den egentlig var ganske kalkholdig.

Ellers så er eikebarkekstrakt ikke så skummelt som det høres ut som, men det er altså ikke noen vits i å senke ph om det er noe i karet som øker den igjen.
Tante Astrid
Det høres ut som om du har noe i akvariet som øker verdiene dine. Det er da liten vits i å tilsette eikebarkekstrakt siden det bare vil føre til at verdien flyr opp og ned. Fiskene setter veldig lite pris på at vannet blir så ustabilt. Mistenker at det er sanden som er synderen (om du ikke har steiner i karet). For å sjekke ut om det er den så kan du først tappe en beholder med vann fra kranen og la den stå over natten. Mål verdiene. Tilsett så en god del sand/grus og la dette stå noen dager før du måler igjen. Har verdiene økt så er mistanken bekreftet. Ikke la deg lure av at grusen er mørk. Fikk samme problemet selv med den første grusen jeg hadde. Det viste seg at den var farget svart og at den egentlig var ganske kalkholdig. Ellers så er eikebarkekstrakt ikke så skummelt som det høres ut som, men det er altså ikke noen vits i å senke ph om det er noe i karet som øker den igjen.

flott, da gjør jeg det.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap