Klarer en eplesnegle og grave seg opp igjen hvis den blir begravet?

fylte på med litt mer sand i akvariet i går. tror det på det tykkeste i hvertfall ikke er mer enn 10cm og det er bare i små hauger noen steder bakerst i karet. er nå litt bekymra for om jeg kanskje kan ha begravet noen av eplesneglene levende... de er ca 1,5cm store. lurer derfor på om de vil klare å grave seg opp igjen selv, eller om jeg må dykke ned i karet og grave igjennom all sanda for å sjekke at ingen er gravd ned?
Tror ikke de har noe problem med å komme seg opp igjen, men 100 prosent sikker er jeg ikke. Er jo en del snegler som graver seg ned selv.
Det lureste hadde vel vært å flyttet dem før du hadde sand oppi? Eplesnegler er bare så herlige, stakker små om de ligger levende begravet da
De burde klare å grave seg opp igjen, i og med at det er sand og det er ikke noe voldsomt dypt. De graver seg ofte delvis ned selv.

Men hvis du ikke ser dem på et par dager kan du kanskje stikke fingeren nedi de dypeste områdene og grave litt rundt etter dem..
kunne sikkert ha tatt dem ut først jeg bare har ingen ide o hvor mange de er og karet er rimelig overgrodd så har fylt på sand bakerst på steder som ikke syns (tømte et annet kar og ville ikke legge sanden på loftet da den er full av sandsnegler)
regner med de kommer seg opp egentlig, men skal kjenne etter for sikkerhets skyld etterpå. får ikke helt ro i sjela så lenge jeg sitter her å lurer
Tilfeldig bekjentskap
© Frosken
Reklame for plussmedlemskap