Eplesnegler

jeg lurer på dette med litt hardere vann jeg har så å si bare sør amrikanere som skal ha litt mykt vann, har skaffet meg eple snegler som skal ha hardere vann for at skallet ikke skal forvitre bort, burde jeg ha sneglene i eget akvarium og bare låne de ut til da andre akvariene når det kommer for eksempel blå alger i dem? vet at eple sneglene er glade i denne typen alge, eller klarer mine sør amrikanere denne overgangen? ser i fiske basen så er mine fisker ganske hardføre, men er faktisk litt usikker på dette med gh og ph om hvor mye mann skal styre med vannet for at eplesneglene skal ha det bra, må innrømme at disse sneglene fasinerer meg så jeg har lyst til å beholde dem.

stilte dette spørsmålet på vannverdier, men fikk ikke noe respons, derfor prøver jeg meg her.
Eplesnegler bør vel ha ph på minst 7 og gh på minst 6-8. Om dine søramerikanere tåler rundt de samme verdiene så skulle det fungere greit å møtes på sneglenes minstekrav og de søramerikanskes maksverdier. Vet også at enkelt har sneglene i et eget kar med gode verdier og flytter de til de karene som trenger algehjelp innimellom, men sneglene må jo da tilpasse seg nye verdier temmelig ofte og jeg vet ikke hvor godt de har av det.

Må for ordens skyld si at jeg aldri har hatt epliser selv så informasjonen har jeg fra det jeg har lest. Jeg har derimot tiger- og sebrasnegler. Disse tåler surere og mykere vann enn eplesneglene og er minst like effektive på alger, selv om de muligens ikke spiser BGA.
oki, takk for svar.
nøkklene kan gå med en ph fra 6 til 8 og en gh fra 0 til 20.
scalarene kan gå med en ph fra 6 til 7.5 og en gh fra 0 til 8.

tallene fant jeg i basen, ser i en tråd her i ettertid at disse tallene som står i basen bør man ta med en klype salt, så jeg fant ut at det var like greit å ha eplene i sitt eget akvarium da jeg ikke vil forandre på verdiene til mine søramrikanere, innbiller meg at de vil ha så mykt vann som mulig.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap