Reker med fiskevenner

vurderer å kjøpe noen dvergtannkarper eller noe annet småttiser. tar gjerne mot tips på hvilke fisk som kan gå i lag med kirsebær reker. håper på gode råd, mvh odd egil bjeldvik
jeg holder mine reker med venusfisk, ancistrus og kampfisk.

venusfisken var ikke engang nysgjerring når jeg slapp nesten 100 reker (med mange i bite-size) i akvariet

ancistrusen bryr seg ikke om dem heller

kampfisken prøver innimellom å jakte på dem, men tviler veeeldig på at han til dags dato har tatt noen, "stor" vimsete kampfisk mot liten veldig kjapp reke. Om noen så får det stimulert jaktinstinktet hans.

og som de andre her vil fortelle deg, sannsyneligvis vil de fleste fisker jakte på rekeyngel, om de er var på dem, i mitt tilfelle så tror jeg ærlig talt ikke at f.eks venusfisk vil se dem pga at de holder seg mest i overflaten og generelt ikke bryr seg om rekene.
Takker
for svar, netopp begynt med reker så kjekt å spørre noen om råd=)
Dvergtannkarpe / kirsebærreker
Jeg startet for en tid tilbake opp et 16-liters kar med 16 nesten voksne kirsebærreker og 10 voksne dvergtannkarper.
Karet inneholdt masse javamose.

Dvergtannkarpene begynte umiddelbart å yngle. Rekene fikk også veldig fort rogn. Tiden gikk, og det var stadig mange rognstinne reker, men jeg så aldri rekeyngel. Siden rekeyngelen visstnok skulle være bitte liten, og jeg ikke helt visste hva jeg skulle se etter, slo jeg meg til ro med at "de er der sikkert, det er bare jeg som ikke ser de".

Etterhvert gikk det såpass med tid at jeg måtte få klarhet i hva som skjedde.
Fjernet dvergtannkarpene, og lot filteret være igjen. Etter 1 uke så jeg min første rekeyngel. Og etter atter noen dager, syntes det å være småtroll overalt.

Så nå blir det ikke fisk i rekekarene. Kun snegler som kan oppføre seg fint.

Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap