Jeg har et kar

med bare noen planter i og en innkjørt pumpe.

Nå har jeg fått snegler i karet som må ha kommet sammen med planten.
Går sterkt ut fra at det er pestsnegler det er snakk om.

Hvorfor er folk så i mot dem? Blir det en milliard av dem tilslutt eller spiser de opp plantene eller hva? Har sett en 5-6 stykker til nå, men antar de mikroskopiske "kladdene" jeg skimter på glasset også er sneglebabyer.

Oppdaget dem først i går, har ikke hatt mat i karet siden ca. 15.mars, har et kar på ca. 25 liter.

Har ikke planer om å ha fisk i dette karet.
Kan ikke pestsnegler være dekorative, eller bør jeg prøve å fjerne dem?

Jeg skjønner heller ikke hvorfor folk omtrent kreperer når de ser en pestsnegle

Ja, de formerer seg fort, og dersom tilgangen på mat er "ubegrenset" vil det bli hundrevis av dem. Det så jeg når jeg fóret veldig mye i oppvekstkaret. Da var det ikke akkuret lekkert lengre. Men, når fiskene flyttet ut, og matmengden ble mer normal, forsvant omtrent alle.

De er jo egentlig nyttige små snegler, som spiser matrester og døde planterester. Har ikke sett mye til at de tar friske planter. Og dersom noen skvises i ny og ne, og det ikke overfóres i karet, holder egentlig bestanden seg på et ganske fornuftig nivå. Jeg stresser ikke med pestsnegler i hvert fall
Tusen takk for svar
Da skal jeg pleie dem med omsorg

Har ikke hatt mat i det karet i det hele tatt, det ble satt opp med bare planter ca 15.mars.

Har en rot med vrihassel i karet og den hadde i begynnelsen noe som ligna på sopp, men alt det er borte. Sneglene mine finner altså mat selv om jeg ikke tilfører noe.

Men det jeg lurer på er om jeg bør begynne å ha litt mat i karet etterhvert? Eller overlever de uten min hjelp? (kanskje derfor de heter pestsnegler...?)

Der kan jeg ikke hjelpe deg, siden jeg aldri har hatt et rent "pestsnegle-kar" Det er ikke rare mengden mat de trenger, og egentlig tror jeg at dersom du begynner å mate, vil du aldri klare å mate lite nok, slik at du tilslutt vil få en eksplosjon av dem.

Skulle jeg ha prøvd dette, ville jeg heller hatt lyset på litt lengre enn vanlig slik at det ble litt alger de kan kose seg med. De gumler jo alger på harde livet Det er jo en delikat balanse mellom så mye lys at du drukner i alger, og så mye lys at sneglene er "selvgående", men det er mulig å teste seg fram til
Takk :)
Spennende prosjekt jeg har altså
Har ikke timer på dette karet så ofte blir det mer lys enn det "bør" være.

Lar sneglene mine være i fred jeg, uten mat. Spennende å se hvordan det utarter seg

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap