Noen som har peil på sandsnegler?

Fikk meg noen sandsnegler som skulle være nedi sanda for å vri og vende på den. Hvorfor er de da oppå sanda, glasset og alle andre steder enn der de egentlig skal være ??
Er det et relativt nyoppsatt akvarium? Eller er bunnlaget nytt?
Karet satte jeg opp for 4 uker siden er det vel nå, men angret på valg av sand så jeg byttet den i forrige uke med 0,8-1,2mm i bunn og 0,33mm på toppen.Fikk med sandsnegler for 0,33mm er jo ganske fin sand. Tenkte at det var greit med noen sandsnegler som kunne vri og vende litt på denne sanda siden det kan forekomme sånne luftbobler som jeg har lest om her på forumet....
Det ante meg at bunnlaget var helt nytt, ja
Sandsnegler gjør nemlig sånne vandringer over sanda når de ikke finner nok å spise i bunnlaget. Det er nesten alltid slik i nye akvarier, eller når bunnlaget er nytt.
Det er rett og slett for nytt for sandsneglene, ingenting spiselig å finne, nesten sterilt. Men etterhvert som karet blir innkjørt og det samler seg matrester, fiskebæsj og planterester i bunnlaget, blir sneglene værende under sanden og jobbe i det skjulte

Slipp ned en fôrtablett eller to til dem, så skal du se de samles (eller grav tablettene ned, sneglene kommer strømmende forbløffende kjapt)
Det ante meg at det var en logisk forklaring og den har jeg fått nå :o) Regner med at de forsvinner etter hvert som karet blir bedre innkjørt da.
Takk for svar :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Ina Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap